Overordnede kursusmål
Dette kursus har følgende overordnede mål:
- At give de studerende indsigt i strategier og redskaber til
håndtering af miljøproblematikker i forbindelse med design af
produkter og produktlivssystemer, dvs. produktlivsdesign
- At introducere til miljø i produktlivsdesign
- At identificere og analysere relevante miljø- og
ressourceproblematikker og deres reguleringsmæssige forankring
- At analysere produktlivsforløb i et kredsløbsperspektiv, der
inddrager relevante aktører og interessenter
- At bruge metodiske værktøjer til produktlivsorienteret design
(DFX) med særlig fokus på ecodesign
- At opstille scenarier og strategier for realisering af forbedrede
miljøforhold i relation til produkter og brugsområder
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beherske livscyklus- og produktlivstænkning som ramme for at
beskrive og vurdere socio-tekniske (materielle og organisatoriske)
aspekter af produkters miljøforhold
- Identificere livsforløb, kredsløb, interessenter, ressource- og
miljømål, produktlivsorienteret kvalitet,
totallivsomkostninger
- Identificere og modellere produktkæder som sociale og
materielle rammer
- Redegøre for miljø- og ressourceproblemer og deres materielle,
økonomiske og politiske baggrund
- Redegøre for miljøregulering og forstå dens betydning for
inddragelse af miljøaspekter i designprocesser
- Beherske metoder til analyse af produktlivssystemer, bl.a.
MEKA-metoden
- Beherske modellering af "møder" og
"universaldyder", samt forstå DFX-værktøjers struktur og
indhold
- Operere på forskellige niveauer med hensyn til miljøorienteret
redesign: emission, materiale, proces, produktion, produkt,
forbrug, system, osv.
Kursusindhold
Kurset introducerer den studerende til to væsentlige områder for
design, nemlig miljøtænkning og produktlivsdesign. Der introduceres
til miljøproblematikken fra en historisk såvel som
fremsynsorienteret perspektiv og den studerende bliver udstyret med
teknikker til kortlægning og design af produktlivscykler.
Kurset er teoribaseret og har til formål at de studerende både
forstår og forholder sig kritisk til teorien, samt gør en egen
indsats for at supplere det teoretiske basismateriale med yderlige
kilder.
Tre opgaver leder de studerende gennem undervisningspensum og
sørger for at den enkelte studerende viser evnerne indenfor både
egen forståelse for og videreformidling af materialet.
- Første opgave er en multiple-choice eksamen, som tester de
studerendes viden og forståelse for kursets pensum.
- Anden opgaven er i form af en videnskabelig artikel, hvor de
studerende får udleveret skabelonen til og spillereglerne for en
typisk konferenceartikel på 8-10 sider. Emnerne vælges fra en liste
af forslag fra lærerne og skal diskuteres i artiklen ved hjælp af
kursets egne og andre øvrige referencer. De studerende må skrive
deres artikel alene eller i grupper af to.
- Tredje opgaven er en evaluering af artiklerne. Her får hver
studerende en af sine kollegers artikler, som skal vurderes i samme
stil som en almindelig konferenceartikel. De studerende bliver
vurderet på deres evner til at sætte sig ind i en anden persons
stof, vurdere det miljømæssige indhold og give kritisk skriftlig
evaluering af stoffet. Denne opgave forgår som enkelmandsopgave.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016