Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at give de studerende den nødvendige
baggrundsviden om elsystemets drift og beskyttelse, evnen til at
modellere og løse grundlæggende driftsopgaver og analysere
elsystemet under fejlsituationer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive elsystemets driftsprincipper og dets basale funktioner
i forhold til energimanagement;
- Udføre load flow beregninger og anvende dem til analyse af
elsystemet under stationære forhold;
- Modellere komplekse elsystemer med henblik på økonomisk og
sikker drift;
- Anvende optimeringsteknikker til at løse fundamentale
driftsopgaver;
- Forstå og udføre en N-1 sikkerhedsanalyse;
- Forstå tilstandsestimering af elsystemet sammen med anvendelsen
af PMU enheder (Phase Measurement Units);
- Beskrive drift under fejl i symmetriske og usymmetriske
net;
- Anvende symmetriske komposanter til fejlanalyser;
- Forstå grundlæggende beskyttelsesmetoder;
- Anvende grundlæggende principper for
systembeskyttelse;
Kursusindhold
Gennemgang og anvendelse af algoritmer til load flow beregninger:
Newton-Raphson, fast decoupled og DC effekt-flow.
Grundlæggende teknikker til fejlanalyse, symmetriske komposanter og
brugen deraf til usymmetrisk fejlanalyse;
Designprincipper for beskyttelsessystemer, måletransformere,
standardrelæer, beskyttelseszoner og behovet for redundans og
koordinering, systembeskyttelse;
Frekvensstyring og grundlæggende kontrolprincipper for load flow,
funktioner for energimanagement;
Omkostningskarakteristikker for generatorer, definition af
grundlæggende driftsoptimeringsmetoder, løsning af simple og
komplekse problemstillinger ved driftsoptimering;
Sikkerhedsanalyse under N-1 kriteriet sammen med tilhørende
rankingteknikker, fejlkaskader, spændingsstabilitet og effekten af
belastningsmodeller for spændingsstabilitet;
Tilstandsestimering ved brug af maximum likelihood metoder,
implementering af PMU-enheder for traditionel tilstandsestimering;
Bemærkninger
Aktiv deltagelse i øvelserne er essentiel for at kunne tilegne sig
den præsenterede teori.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016