31371 Indlejret System Innovation
2016/2017
Overordnede kursusmål
At give de studerende erfaring i innovation af indlejrede systemer
ved at konceptualisere, designe og udvikle funktionelle prototyper
af microcontroller systemer som dækker et behov eller løser et
problem – dette kunne være alt fra interaktivt legetøj til autonome
robotter. De studerende skal på kreativ vis kombinere teknisk
ekspertise i indlejrede systemer og software udvikling med en
forståelse for et anvendelsesområde med det formål at skabe
innovative prototyper af potentielle fremtidige produkter.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare opbygningen og virkemåden af forskellige indlejrede
teknologier
- Analysere et anvendelsesområde og identificere mulige problemer
eller behov
- Designe et indlejret system som løser et problem eller behov i
anvendelsesområdet
- Implementere det indlejrede systems software i C og
assembler
- Implementere og integrere det indlejret systems mekaniske og
elektriske komponenter
- Teste og validere at det indlejrede system opfylder sit
formål
- Diskutere det indlejrede systems markedspotentiale
- Dokumentere det indlejrede system
Kursusindhold
Kurset starter med en analyse og konceptualiserings fase hvor de
studerende i fællesskab generere koncept ideer til nye indlejrede
systemer. De studerende fordeler sig efter interesse i mindre
grupper på de udvalgte koncepter. Baseret på eksisterende
elektroniske elementer vil grupperne udvikle en funktionel
prototype af konceptet som de validerer i anvendelsesområdet.
Afslutningsvis præsenterer de studerende deres prototype og
validering for de øvrige studerende og der udvælges en vinder for
bedste produktforslag. Den studerende evalueres ved en individuel
mundtlig eksamen som tager udgangspunkt i et teknisk emne anvendt i
den udviklede prototype og breder sig ud til en diskussion af hele
kursusindholdet. Hvis ikke den pågældende teknik er anvendt, skal
der i stedet være løst en øvelse som dækker emnet. Der gives en
karakter baseret på en helhedsvurdering af den studerenes
opfyldelses af kursets læringsmål.
Bemærkninger
Ved overtegning prioriteres Elektrokandidat-studerende.
Sidst opdateret
11. maj, 2016