Overordnede kursusmål
Kurset giver den studerende et indblik i bioteknologi-ingeniørens
arbejdsområder, samt en forståelse af samspillet mellem biologisk
grundvidenskab og anvendelses aspekter indenfor bioteknologi. I
kurset bliver deltagerne trænet i projektarbejde, generel
formidling, udarbejdelse af skriftlige produkter i form af et
bogkapitel, en poster og en populærvidenskabelig artikel samt
mundtlig formidling med tilhørende PowerPoint præsentationer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Beskrive eksempler på en bioteknologi-ingeniørs
arbejdsopgaver.
- Identificere og forklare sammenhængen mellem biologisk
grundviden (fra kurset Biovidenskab, 27002) og anvendelsesaspekter
indenfor bioteknologi.
- Redegøre for og benytte de vigtigste teknikker indenfor
effektiv studieteknik.
- Foretage en simpel litteratursøgning og uddrage det faglige
indhold af videnskabelige artikler indenfor det bioteknologiske
område.
- Indgå i et effektivt gruppearbejde.
- Skriftligt og mundtligt formidle de vigtigste aspekter af et
bioteknologisk emne.
- Udvælge eller udføre illustrationer som kan bidrage til
formidling af et bioteknologisk budskab.
- Designe posters og PowerPoint slides.
Kursusindhold
Kurset omfatter 13- og 3-ugersperioden i januar.
Undervisningen i 13-ugersperioden sigter mod at skabe en fælles
forståelse af hvad bioteknologi er, samt hvordan man effektivt
kommunikerer bioteknologiske emner. Perioden inkluderer følgende
elementer:
• Introduktion til DTU’s bioteknologi bacheloruddannelse og
fagfeltet.
• Præsentationer fra udvalgte danske bioteknologi virksomheder der
eksemplificerer jobfunktioner som færdiguddannede bioteknologer
typisk bestrider.
• Introduktion til bioteknologiens fire hovedanvendelsesområder:
fødevarer (grøn), medicinsk (rød), industriel (hvid) og akvatisk
(blå).
• Introduktion til de basale molekylærbiologiske værktøjer og
principper, der danner grundlaget for moderne bioteknologi. Hvert
værktøj introduceres via artikler, lærebogskapitler, forelæsninger
og teoretiske øvelser.
• Case studies indenfor grøn, rød, hvid og blå bioteknologi.
• Introduktion af en række værktøjer til effektiv skriftlig og
mundtlig formidling af videnskabelige emner. Værktøjerne
introduceres gennem lærebogskapitler, forelæsninger og
gruppe-baserede øvelser. Undervejs i perioden skal der afleveres et
lærebogskapitel, en poster samt holdes en mundtlig præsentation om
et bioteknologisk emne, alle opgaver skal afleveres for at kunne gå
til eksamen.
3-ugersperioden giver mulighed for, i grupper, at fordybe sig i et
bioteknologisk emne under vejledning af en forsker fra DTU
Systembiologi. I løbet af perioden introduceres desuden værktøjer
til litteratursøgning og innovation. Den afsluttende eksamen består
i at hver gruppe afleverer en populærvidenskabelig artikel, om det
valgte emne, samt giver en mundtlig præsentation for de øvrige
deltagere på kurset ved den afsluttende heldags-minikonference.
Evalueringen sker på baggrund af den afsluttende skriftlige opgave
og mundtlige formidling. Skriftlige produkter afleveres i grupper,
men der gives individuel karakter på basis af de enkelte
gruppemedlemmers præstation.
Litteraturhenvisninger
1) "Gør teksten klar – Principper for klart skriftsprog"
af Christina Pontoppidan, udgivet på Samfundslitteratur, 2013.
2) "Indtag talerstolen" af Mette Rix,
http://www.slideshare.net/fullscreen/MetteRix/indtag-talerstolen-master/4
3) "Life – The Science of Biology" af Sadava, Hillis,
Heller og Berenbaum udgivet af Freeman & Co, US (samme bog som
bruges i Bioscience)
4) Udvalgte videnskabelige artikler, der kan downloades via
DTU's bibliotek
Bemærkninger
Kurset er en obligatorisk del af bachelorforløbene i Bioteknologi.
Sidst opdateret
01. november, 2016