12233 Vandforurening

2016/2017

Kursusinformation
Water Pollution
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
E5 (ons 8-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, opgaveregning, ekskursioner, computer modellering og laboratorieøvelser. Projektarbejde som afrapporteres i form af resuméer.
13-uger
E5A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Rapporten skal skrives som et abstract, der beskriver det projektarbejde som laves i løbet af kurset. Rapporten vægter 40% og selve eksamen vægter 60%.
4 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
12102.12320 , 1. år MSc, sidst i BSc
Stefan Trapp , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1622 , sttr@env.dtu.dk
Ursula S. McKnight , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1412 , usmk@env.dtu.dk

12 Institut for Vand og Miljøteknologi
25 Institut for Akvatiske Ressourcer
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give de studerende de nødvendige værktøjer for at måle, forstå og forudse vandkvalitet og udvikling af økosystemer.
1) Kemiske, biologiske og matematiske metoder til at måle og analysere vandforurening.
2) Forståelse for sammenhæng mellem fysiske og kemiske forhold i vandet (vandkvalitet) og livet i akvatiske økologiske system.
3) Lære at følge op på en problemformulering til system analyse, matematisk modellering og til sidst forudsigelse af udviklingen i et akvatisk system.
4) At lave resuméer og en præsentation af gruppens egne resultater.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Insigt i strukturen og funktionerne i akvatiske økosystemer (søer og floder)
  • Kendskab til nationale og internationale vandkvalitetsforordninger
  • Kendskab til trusler hvad angår vandforurening og vandkvalitet ( forureningskilder og regelmenter)
  • Indlæring af biologiske og kemiske metoder til beskrivelse af vandkvalitet (Saprobia indeks, kemiske analyser)
  • Bestemmelse af organiske, uorganiske og biologiske vandforureningskilder og deres indvirkning på miljøet ( BOD, næringskilder, miljøbestemte kemikalier, pesticider, patogener osv.)
  • Forståelse og anvendelse af system analyser til forudsigelse af udviklingen i akvatiske økosystemer ved kemikaliepåvirkning. (analyse af komplekst system, genetablering af massebalancen og opbygning af matematisk model)
  • Brug af matematiske algoritmer og værktøjer til løsning af differentielle problemkompleks systemer ( hvad er linær differentielle problemkomplekser, analytiske løsninger, numeriske løsningsmetoder
  • Indlæring og forståelse af sandsynlig risiko vurdering ( basis statestikker, håndtering af data uoverensstemmelser, usikkerheds- og følsomhedsanalyser, Monte-Carl simulationer
  • Udvikling, implementering og brug af vandkvalitets modeller ( oxygen modeller, transport modeller, egen implementering og data input)
  • Udvikling, implementering og brug af multi-medie modeller i forbindelse med organiske kemilalier i akvatiske systemrr (egen implementering og data inpput)
  • Kendskab til restaureringsmetoder for ødelagte økosystemer ( manøvrereringsmetoder, biomanipulation)
  • Præsentation af videnskabelig arbejde (problem identifikation og løsningsmodeller i små projektgrupper, fremstilling af videnskablige artikler, præsentation af resultater for studerende/undervisere
Kursusindhold
- Ekskursion til et vandsystem.
- Bestemmelse af levende specier i vandsystemet.
- Analyse af vandkemiske basis parametre.
- Case studies af alvorlige forureningsproblemer (mine aktiviteter, uheld).
- Systemanalyse af akvatiske miljøproblemer.
- Brug af computerprogrammer til modellering af de styrende processer for vandkvalitet.
- Computersimuleringer til at forudse maksimale udledninger i recipienter.
- Skrive abstract samt forberedelse af præsentation af holdets resultater.
Litteraturhenvisninger
Bog udleveres af underviser
Sidst opdateret
08. november, 2016