12210 Miljøteknik i U-lande

2016/2017

Kursusinformation
Environmental Engineering in Developing Countries
Engelsk
5
Bachelor
Kurset udbydes under tompladsordningen
Januar
3-ugers intensivt kursus
Campus Lyngby
Projektarbejde i grupper, forelæsninger, gæsteforelæsere
3-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Resultatet vil være en rapport (maksimalt 15 sider). Deltagelse i rollespillet er obligatorisk.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
Ingen specielle
Minimum 10
Alessio Boldrin , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1585 , aleb@env.dtu.dk

12 Institut for Vand og Miljøteknologi
Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology (EAWAG)
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursisterne vil forstå betydningen af ordentlig vandforsyning, kloakering og forvaltning af fast affald i udviklingslande. Kurset vil give den nødvendige baggrund og værktøjer til at skitsere løsninger for vandforsyning, kloakering og forvaltning af fast affald. Kurset vil fokusere på, hvordan at kontekstualisere disse løsninger på specifikke problemer og situationer, samtidig med at de eksterne faktorer, der kan forhindre, at et velfungerende det tekniske system.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende grundlæggende kendskab til matematik, naturvidenskab og teknisk videnskab i designe muligt og passende tekniske løsninger til grundlæggende sanitet, vandforsyning, og affaldshåndtering i udviklingslande.
  • Forstå og forklare, hvordan sanitet, affald forsyning og affaldshåndtering er knyttet til menneskers sundhed og miljøet.
  • Forklare grundlæggende koncepter for identifikation og intervention i miljøproblemer med vægt på byområder i udviklingslande.
  • Kritisk revision litteratur på passende teknikker for vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering i udviklingslande.
  • Indsamle relevante data for at udføre opgaven, herunder korrekt brug af informationskilder og citater.
  • Designløsninger til forbedring/etablering af vandforsyning, kloakering og vandforvaltning i udvalgte steder.
  • Analysere og forstå lovgivningsmæssigt, kulturelle, økonomiske og socio faktorer i forhold til en vellykket gennemførelse af de designede løsning
  • Forklare og forsvare indholdet af rapporten og konklusionerne til andre kursusdeltagere
Kursusindhold
Kurset giver de studerende en forståelse af problemer relateret til miljøteknik i byområderne i udviklingslande, med fokus på vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering. Kurset vil i første omgang give overblik over miljømæssige ingeniører i udviklingslande, i forbindelse med sundhed, miljø, sociale, økonomiske og lovgivningsmæssige aspekter. Dette vil blive fulgt af tre moduler giver et overblik over tekniske og forvaltning løsninger til vandforsyning (M1), sanitet (M2) og affaldshåndtering (M3); flere tilfælde undersøgelser og eksempler vil blive præsenteret. Den sidste del af kurset vil fokusere på planlægningen og gennemførelsen af miljømæssige sanitet infrastruktur og tjenester i byer og oplande Fællesskaber, ved hjælp af metoden Community-Led Urban miljømæssige sanitet (SPOR). Studerende vil blive involveret i et rollespil til at efterligne den participatoriske proces.
Kurset gør brug af en række forskellige undervisning værktøjer, herunder frontal foredrag, videoer, præsentationer, et rollespil, og gruppearbejde på en bestemt tildeling.
Litteraturhenvisninger
Læsestof omfatter en række rapporter med fokus på både generiske aspekter af vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering i udviklingslande, samt specifikke emner og casestudier. Disse aflæsninger vil blive stillet til rådighed via CampusNet før starten af kurset. Yderligere læsestof leveres afhængigt af de specifikke behov i grupperne.
Bemærkninger
Kan tages på enhvert tidspunkt i studieforløbet, men kun i januar-perioden
Kurset er udviklet og gennemføres i samarbejde med den Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology (EAWAG).
Sidst opdateret
08. november, 2016