Overordnede kursusmål
Kursisterne vil forstå betydningen af ordentlig vandforsyning,
kloakering og forvaltning af fast affald i udviklingslande. Kurset
vil give den nødvendige baggrund og værktøjer til at skitsere
løsninger for vandforsyning, kloakering og forvaltning af fast
affald. Kurset vil fokusere på, hvordan at kontekstualisere disse
løsninger på specifikke problemer og situationer, samtidig med at
de eksterne faktorer, der kan forhindre, at et velfungerende det
tekniske system.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Anvende grundlæggende kendskab til matematik, naturvidenskab og
teknisk videnskab i designe muligt og passende tekniske løsninger
til grundlæggende sanitet, vandforsyning, og affaldshåndtering i
udviklingslande.
- Forstå og forklare, hvordan sanitet, affald forsyning og
affaldshåndtering er knyttet til menneskers sundhed og
miljøet.
- Forklare grundlæggende koncepter for identifikation og
intervention i miljøproblemer med vægt på byområder i
udviklingslande.
- Kritisk revision litteratur på passende teknikker for
vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering i
udviklingslande.
- Indsamle relevante data for at udføre opgaven, herunder korrekt
brug af informationskilder og citater.
- Designløsninger til forbedring/etablering af vandforsyning,
kloakering og vandforvaltning i udvalgte steder.
- Analysere og forstå lovgivningsmæssigt, kulturelle, økonomiske
og socio faktorer i forhold til en vellykket gennemførelse af de
designede løsning
- Forklare og forsvare indholdet af rapporten og konklusionerne
til andre kursusdeltagere
Kursusindhold
Kurset giver de studerende en forståelse af problemer relateret til
miljøteknik i byområderne i udviklingslande, med fokus på
vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering. Kurset vil i første
omgang give overblik over miljømæssige ingeniører i
udviklingslande, i forbindelse med sundhed, miljø, sociale,
økonomiske og lovgivningsmæssige aspekter. Dette vil blive fulgt af
tre moduler giver et overblik over tekniske og forvaltning
løsninger til vandforsyning (M1), sanitet (M2) og affaldshåndtering
(M3); flere tilfælde undersøgelser og eksempler vil blive
præsenteret. Den sidste del af kurset vil fokusere på planlægningen
og gennemførelsen af miljømæssige sanitet infrastruktur og
tjenester i byer og oplande Fællesskaber, ved hjælp af metoden
Community-Led Urban miljømæssige sanitet (SPOR). Studerende vil
blive involveret i et rollespil til at efterligne den
participatoriske proces.
Kurset gør brug af en række forskellige undervisning værktøjer,
herunder frontal foredrag, videoer, præsentationer, et rollespil,
og gruppearbejde på en bestemt tildeling.
Litteraturhenvisninger
Læsestof omfatter en række rapporter med fokus på både generiske
aspekter af vandforsyning, kloakering og affaldshåndtering i
udviklingslande, samt specifikke emner og casestudier. Disse
aflæsninger vil blive stillet til rådighed via CampusNet før
starten af kurset. Yderligere læsestof leveres afhængigt af de
specifikke behov i grupperne.
Bemærkninger
Kan tages på enhvert tidspunkt i studieforløbet, men kun i
januar-perioden
Kurset er udviklet og gennemføres i samarbejde med den Swiss
Federal Institute of Aquatic Science and Technology (EAWAG).
Sidst opdateret
08. november, 2016