12202 Miljø og bæredygtighed
2016/2017
Indledende kursus på 1. halvår. Kurset er
rettet mod nystartede studerende på bachelor i
Miljøteknologi.
Overordnede kursusmål
Kurset giver den studerende et faglig grundlag for vurdering af
væsentlige aspekter i relation til miljø og bæredygtighed, primært
i relation til ressourceforbrug og anvendelse af ressourcer. Kurset
introducerer en række beregningsværktøjer som kan anvendes på
forskellige problemstillinger indenfor miljøteknologi.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare væsentlige bæredygtighedsbegreber og
miljøpåvirkninger, og relatere disse til forbrug af fornybare og
ikke-fornybare ressourcer
- Beskrive stofkredsløb i relation til udvalgte miljøteknologier,
herunder identificere væsentlige stofpuljer og flow mellem disse
puljer
- Demonstrere overblik over væsentlige miljøaspekter relateret
til energi og ressourceforbrug, herunder ressourcer i affald
- Forklare principperne bag masse-, energi-, og
stofstrømsanalyse, og anvende disse på simple systemer
- Forklare principperne for fastlæggelse af systemgrænser,
systemækvivalens, og miljøvurdering af miljøteknologiske
systemer
- Anvende ovenstående principper til fastlæggelse af
emissionsopgørelser for udvalgte miljøteknologiske systemer
- Vurdere væsentlige miljømæssige aspekter relateret til udvalgte
teknologier ud fra en inddeling i opstrøms, direkte, og nedstrøms
miljøpåvirkninger
- Demonstrere overblik over databehovet (parametre, datakvalitet)
relateret til ovennævnte miljømæssige evalueringer
Kursusindhold
Kurset fokuserer på forbrug og genanvendelse af ressourcer,
ressourceflows, energifremstilling, problemstillinger i forhold til
anvendelse af biomasse og affald, massestrømsanalyse,
energistrømsanalyse, stofstrømsanalyse, samt opgørelse og vurdering
af vigtige emissioner såsom CO2, SO2, NOx. Der fokuseres på de
tekniske aspekter. Undervisningsformen er en blanding af
forelæsninger, gruppeopgaver, fremlæggelser og afleveringsopgaver.
Sidst opdateret
15. november, 2016