11957 Bæredygtigt bygningsdesign - holistisk energirenovering

2016/2017

Kursusinformation
Sustainable building design
Dansk
10
Diplomingeniør
F2B (tors 8-12) og Juni
fra forår 2016 ændres kurset til at være på 10 ects og have fokus på energirenovering, her tilføjes underviser .
Campus Lyngby
I kurset udføres et designprojekt som understøttes af programmer til dynamisk simulering af bygningers indeklima og energibehov. Kurset giver deltagerne grundlæggende forståelse af bygningen som kompleks helhed af teknologiske, funktionelle og æstetiske problemstillinger, der skal løses i forbindelse med et konkret og aktuelt byggeprojekt.
13-uger + 3-uger
Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelse af opgaver / projekter og mundtlig fremlæggelse
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
11944/11945
11944/11945
11937/11947
Lotte Bjerregaard Jensen , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1682 , lbj@byg.dtu.dk
Toke Rammer Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1860 , trn@byg.dtu.dk
Jakub Kolarik , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1927 , jakol@byg.dtu.dk

11 Institut for Byggeri og Anlæg
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
I Kursets Designprojekt anvendes konklusioner af eksakte analytiske programmer som basis for valg af optimale designløsninger
i en kontinuerlig evaluering af procesen.
Kurset sætter fokus på innovativ procesforståelse, der udvikler de studerendes faglige kvalifikationer for helhedsorienteret at indgå i arbejdsprocesser, der løser konkrete ingeniørmæssige problemer.
Kurset giver deltagerne grundlæggende forståelse af bygningen som kompleks helhed af teknologiske, funktionelle
og æstetiske problemstillinger, der skal løses i forbindelse med et konkret og aktuelt byggeprojekt, der inkluderer kontekst.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere og argumentere for projektets overordnede arkitektoniske koncept
  • designe skitsemæssige udkast til aktuel byggemne som grundlag for undersøgelser.
  • Fastlægge bygningens præcise funktionelle program
  • Analysere og udvælge de overordnede konstruktive principper
  • Identificere velegnede byggematerialer i forhold til de ønskelige virkninger
  • Integrere viden om indeklima og energi i en design process
  • anvende programmer til dynamisk simulering af bygningers indeklima og energibehov i design proces
  • Organisere og evaluere samarbejdet i gruppen
  • Tilrettelægge en visualisering af projektet: logisk opbygget ophængningsplan, model, PowerPoint, mundtlig forelæggelse
  • Designe en 3D-model og evt. udarbejde en animation af projektet, der samler og tydeliggør forslagets komplekse helhed
  • kan umiddelbart selvstændigt benytte sine falige kompetencer ved løsning af praktiske ingeniørmæssige problemer
  • dokumentere sit arbejde om viden om designprocesser og anvendelsen af kreativ og kritisk tænkning på udviklingsarbejde og innovative processer
Kursusindhold
Forelæsninger: Om integrerede designprocesser i teori og praksis, om lavenergi byggeri, om æstetik og proces.
Ved forelæsningerne gennemgås kursets metoder og redskaber, såvel som den bagvedliggende teori.
Projekt: Projektet udarbejdes under lærervejledning.
På tegnesalen: Der skal udarbejdes et færdigt forslag til en bygning med plan, snit og opstalter i 1:100/1:50. De energimæssige principper for bygninger skal vises, således at man forstår, hvordan de er tænkt i sammenhæng.
Sidst opdateret
27. oktober, 2016