Overordnede kursusmål
Kurset vil give dig indsigt og kompetence i at analysere varme-,
luft- og fugtoverførsel i bygningsdele og rum i bygninger. Det vil
muliggøre hygrotermisk projektering af nye bygningsdele og rum samt
diagnose af hygrotermiske problemer i eksisterende bygningsdele og
rum. Desuden vil kurset gøre dig i stand til at beherske de
fornødne matematiske metoder og strategier for problemløsning.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- forklare hvorfor varme-, luft- og fugttransport er vigtige
processer ved hygrotermisk design og diagnosticering af
bygningsdele og rum i bygninger
- formulere varme-, luft- og fugtbalancer for analysen af
hygrotermiske problemer
- forklare og anvende transportligningerne for varme, luft og
fugt i bygningsdele og rum i bygninger
- anvende matematiske metoder og problemløsningsstrategier til
hygrotermiske beregninger
- vurdere pålideligheden af de opnåede resultater
- klassificere bygningsmaterialer efter deres hygrotermiske
egenskaber
- vurdere betydningen af materialeegenskaber for den almene
hygrotermiske respons af bygningsdele og rum i bygninger
- projektere bygningsdele og rum i bygninger, der fungerer
korrekt i hygrotermisk henseende
- diagnosticere bygningsdele og rum i bygninger, der ikke
fungerer korrekt i hygrotermisk henseende
Kursusindhold
Kurset vil lære dig at projektere hygrotermisk korrekte og
velfungerende bygningsdele og rum i bygninger samt at diagnosticere
disse, når de ikke fungerer korrekt i hygrotermisk henseende. For
at opnå dette, vil de følgende emner blive behandlet:
- kriterier for bygningsdeles bestandighed og god hygrotermisk
tilstand af rum;
- varme-, luft- og fugtbalancer;
- repetition af varmetransport (ledning, konvektion, stråling,
advektion);
- fugttransport (dampdiffusion, advektiv transport af damp,
kapillær væsketransport);
- lufttransport (luftdiffusion);
- byggematerialer og deres hygrotermiske egenskaber
(konstruktionsmaterialer, isolering, vindspærrer og dampspærrer);
- matematiske metoder: ligningssystemer, ikke-linearitet,
kontrolvolumenmetode;
- strategier for problemløsning: konceptualisering, troværdighed
Sidst opdateret
31. oktober, 2016