02806 Social data analyse og visualisering

2016/2017

Kursusinformation
Social data analysis and visualization
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
F3A (tirs 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsning, øvelser samt afsluttende projekt
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Én samlet karakter gives på basis af en helhedsvurdering af øvelser (50%) og afsluttende projektrapport (50%)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
02822
02817/02822
(02101 / 02102 / 02312) .02821 , Kurset benytter højniveau programmerinssprog (fx Python), så praktisk programmeringserfaring er anbefalet (fx i Python/​Java/​JavaScript/​C/​C++)
Sune Lehmann Jørgensen , Tlf. (+45) 3095 9569 , sljo@dtu.dk
Ole Winther , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3895 , olwi@dtu.dk

01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kursets formål er at gøre de studerende i stand til at visualisere komplekse datasæt og anvende de mest brugte strategier for at evaluere følelser og humør i medier (fx tekst, musik, billeder, osv). Den studerende vil kunne anvende og evaluere simple machine learning teknikker (fx logistisk regression, k-nearest neighbors, decision trees). Medier beskrives via features dannet udfra højniveau programmeringssprog og APIer. Kurset giver en konceptuel basis for at kunne modellere sociale data.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Evaluere og tilgå forskellige typer af online data til brug for datavisualisering.
  • Definere fundamentale principper for præsentation af visuel information
  • Anvende principperne for præsentation af visuel information til at danne visualiseringer af komplekse datasæt.
  • Forklare og evaluere de mest brugte mål for similaritet mellem objekter og brugere; bruge similariteterne til at danne meningsfulde grupperinger.
  • Implementere kollaborativ filtrering til personalisering af indhold.
  • Anvende logistisk regression til simpel klassifikation.
  • Anvende k-nearest neighbors til at kategorisere og analysere inholdet af sociale datasæt - og evaluere resultaterne.
  • Anvende decision trees til at udlede underliggende mønstre i adfæren fra sociale datasæt og evaluere resultaterne.
Kursusindhold
Kurset er baseret på at beherske værktøjer til at analysere datasæt dannet på baggrund af online sociale interaktioner. Kurset er struktureret omkring korte forelæsninger kombineret med praktiske øvelser, samt en høj grad af selvstændigt projektarbejde.
Sidst opdateret
28. oktober, 2016