02565 Computer Animation og Modellering

2016/2017

Kursusinformation
Computer Animation and Modelling
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
F2 (man 13-17, tors 8-12)
På grund af begrænset databarkapacitet er det muligt for nogle studerende at udføre de afsluttende projekter i den efterfølgende Juni-treugersperiode
Campus Lyngby
Forelæsninger kombineret med databarøvelser og (mini)projekter
13-uger
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Bedømmelse af øvelser og rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
01005 / 01007 , et CAD / multimedie / computer-grafik kursus
Niels Jørgen Christensen , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3366 , njch@dtu.dk

01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At sætte de studerende i stand til vha. avancerede computergrafik-systemer, at fremstille scener, 3D geometriske modeller og computer animationer, der kan benyttes i forbindelse med spil, scientific visualisering, 3D multimedieproduktioner, modellering af virtual reality verdener eller ved udvikling og præsentation af konstruktions- og designprojekter. Formålet er endvidere at sætte deltagerne i stand til at foretage modellering af geometrisk komplekse emner og foreslå geometriske løsninger på komplicerede tekniske problemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Modellere geometrisk komplekse emner
  • Tilpasse og simplificere geometriske modeller, så de kan bruges i f.eks. spil eller andre realtidsapplikationer
  • Foretage lys-sætning og arbejde med lyseffekter
  • Definere materialeegenskaber vha. kendte BRDF'er
  • Anvende texture mapping til definition af overfladestrukturer
  • Fremstille 3D-animationer baseret på keyframing og funktionskurver
  • Modellere objektbevægelse vha. dynamisk simulation
  • Modellere objekt- og personbevægelser mv. vha. invers/forwards kinematik
  • Rendere scener vha. scanline-metoden, Raytracing, Path Tracing eller Photon-mapping.
  • Analysere og udvikle løsninger til et formidlingsproblem; f.eks. ved projektpræsentationer
  • Forklare og have overblik over opbygningen af komplicerede computer-grafik systemer
Kursusindhold
Koncepter for udvikling af computer animationer. Geometrisk analyse. Opbygning af geometriske modeller i et kombineret patch-, polygon-, NURBS og density-modelleringssystem. Sculptured surfaces. Bearbejde modellerne m.h.t. overfladeegenskaber samt 2D- og 3D-teksturer. Warpning. Komponere scener med virtuel lyssætning. Rendering-teknikker. Foretage animationer med in-between-teknikker: Kamera-animering, objektdeformationer, objektanimering. Funktionskurver. Constraints. Dynamisk simulation. Character-animation v.h.a. invers og forwards kinematik. Kombination af simple modeller med videooptagelser/​billeder, så virtuelle modeller kan placeres i en "reel" verden. Anvendelse af videoredigeringsteknikker.
I øvelserne anvendes udvalgte eksempler på en række større computer grafik systemer som Maya, Creo P / AutoCAD og Adobe AfterEffects. Det vil være muligt at udvikle egne plugins i hovedprojektet.
Bemærkninger
Kurset henvender sig både til computer grafik studerende og til studerende fra andre områder - lige fra konstruktion og design til fysik og matematik.

Interesserede bachelor- studerende kan også følge kurset
Sidst opdateret
28. oktober, 2016