Overordnede kursusmål
At sætte de studerende i stand til vha. avancerede
computergrafik-systemer, at fremstille scener, 3D geometriske
modeller og computer animationer, der kan benyttes i forbindelse
med spil, scientific visualisering, 3D multimedieproduktioner,
modellering af virtual reality verdener eller ved udvikling og
præsentation af konstruktions- og designprojekter. Formålet er
endvidere at sætte deltagerne i stand til at foretage modellering
af geometrisk komplekse emner og foreslå geometriske løsninger på
komplicerede tekniske problemer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Modellere geometrisk komplekse emner
- Tilpasse og simplificere geometriske modeller, så de kan bruges
i f.eks. spil eller andre realtidsapplikationer
- Foretage lys-sætning og arbejde med lyseffekter
- Definere materialeegenskaber vha. kendte BRDF'er
- Anvende texture mapping til definition af
overfladestrukturer
- Fremstille 3D-animationer baseret på keyframing og
funktionskurver
- Modellere objektbevægelse vha. dynamisk simulation
- Modellere objekt- og personbevægelser mv. vha. invers/forwards
kinematik
- Rendere scener vha. scanline-metoden, Raytracing, Path Tracing
eller Photon-mapping.
- Analysere og udvikle løsninger til et formidlingsproblem;
f.eks. ved projektpræsentationer
- Forklare og have overblik over opbygningen af komplicerede
computer-grafik systemer
Kursusindhold
Koncepter for udvikling af computer animationer. Geometrisk
analyse. Opbygning af geometriske modeller i et kombineret patch-,
polygon-, NURBS og density-modelleringssystem. Sculptured surfaces.
Bearbejde modellerne m.h.t. overfladeegenskaber samt 2D- og
3D-teksturer. Warpning. Komponere scener med virtuel lyssætning.
Rendering-teknikker. Foretage animationer med in-between-teknikker:
Kamera-animering, objektdeformationer, objektanimering.
Funktionskurver. Constraints. Dynamisk simulation.
Character-animation v.h.a. invers og forwards kinematik.
Kombination af simple modeller med videooptagelser/billeder, så
virtuelle modeller kan placeres i en "reel" verden.
Anvendelse af videoredigeringsteknikker.
I øvelserne anvendes udvalgte eksempler på en række større computer
grafik systemer som Maya, Creo P / AutoCAD og Adobe AfterEffects.
Det vil være muligt at udvikle egne plugins i hovedprojektet.
Bemærkninger
Kurset henvender sig både til computer grafik studerende og til
studerende fra andre områder - lige fra konstruktion og design til
fysik og matematik.
Interesserede bachelor- studerende kan også følge kurset
Sidst opdateret
28. oktober, 2016