02562 Rendering - introduktion

2016/2017

Kursusinformation
Rendering - Introduction
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
E5B (ons 13-17)
Campus Lyngby
Forelæsninger, (databar)øvelser/​opgaver, projekt
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Opgavebesvarelser og projektrapport bedømmes.
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , intern bedømmelse
01005 , Programmeringserfaring (f.eks. i C/C++, Java eller Matlab)
Niels Jørgen Christensen , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3366 , njch@dtu.dk
Jeppe Revall Frisvad , Lyngby Campus, Bygning 321, Tlf. (+45) 4525 3358 , jerf@dtu.dk

01 Institut for Matematik og Computer Science
http://www2.compute.dtu.dk/courses/02562/
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Rendering er hvad der skal til for at vi ud fra en matematisk model på en computer kan skabe digitale billeder som ligner virkelighedens 3-dimensionelle verden. Computeranimation til film og spil er klassiske eksempler hvor rendering er essentielt. Visualisering af arkitektur og produkter på tegnebrættet (digitale prototyper) er et andet vigtigt anvendelsesområde. 3D simuleringer eller målinger kan med fordel også visualiseres vha. computergrafiske renderingsteknikker.

Kursets mål er at give deltagerne en oversigt over opbygningen af computergrafiksystemer til generel/offline rendering (fotorealistiske billeder, modellering af materialers udseende, computeranimation, videnskabelig visualisering, afbildningsteknikker) samt erfaring i at udvikle algoritmer og implementere dele til sådannne systemer. Specielt er det målet at stifte bekendskab med algoritmer til simulering af lys-materiale interaktion og implementere dele af grafik-systemer, der kan rendere forholdsvis komplicerede objekter, scener og lysforhold.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Implementere ray tracing, radiosity og photon mapping.
  • Implementere shadere til rendering af overflader.
  • Forklare og anvende forskellige BRDF-løsninger til beskrivelse af lys-materiale interaktion.
  • Simulere visuelle effekter som opstår inden for global belysning (refleksion, brydning, farveblødning [colour bleeding], kaustikker).
  • Forklare og analysere renderingsteknikker og vælge den bedst egnede metode til en given visualiseringsopgave.
  • Anvende simple sampling teknikker til anti-aliasing og bløde skygger.
  • Anvende teksturafbildning (afbildning af et billede på en overflade) for at højne den visuelle detaljegrad.
  • Accelerere renderingsteknikker med spatielle datastrukturer og grafikkort (GPU).
  • Bruge radiometriske koncepter til at beskrive hvordan lysenergi udsendes, reflekteres og transmitteres fra overflade til overflade.
Kursusindhold
Visuelle effekter: direkte belysning, skygger, refleksion, brydning (refraktion), farveblødning (colour bleeding), kaustikker, tekstur.
Metoder: ray tracing, radiosity, photon mapping, texture mapping.
Kerneelementer: opbygning af computergrafiksystemer til rendering, radiometri og fotometri, lys-materiale interaktion (BRDF, BTDF), accelerationsstrukturer, 3D projektion (kamera og tekstur), GPU accelerering.
Bemærkninger
Kurset kan følges sideløbende med kursus 02561 Computer Grafik og komplementerer dette kursus, men kan også følges uafhængigt af dette kursus.
Computergrafik interesserede bachelor studerende kan følge kurset.
Sidst opdateret
24. oktober, 2016