Overordnede kursusmål
Mennesker og maskiner processerer information. Mange problemer så
som ansigtsgenkendelse, sprogforståelse og indholdsbaseret
informationssøgning er trivielle for mennesker men svære at
implementere i maskiner. Omvendt er mange problemer trivielle at
implementere i maskiner men svære for mennesker. Dette skyldes at
mennesker og maskiner processerer information på forskellige måder.
En forståelse af kognition, d.v.s. hvorledes mennesker processerer
information kan være nyttig i udviklingen af nye algoritmer og i
udviklingen af systemer hvor mennesker og maskiner interagerer. Den
kan også være nyttig for forståelsen af den menneskelige hjerne og
kognition i almindelighed.
Kurset introducerer flere metoder til at undersøge hvorledes
mennesker processerer information. Adfærdsmål, så som
reaktionstider og svarnøjagtighed, gives en central rolle men
fysiologiske mål som EEG og fMRI bliver også beskrevet.
Kurset beskriver hvorledes kognition kan opdeles i moduler så som
perception, opmærksomhed og hukommelse. Disse modulers funktion
beskrives udfra førende kvalitative og kvantitative
kognitionsteorier. Resultater fra afgørende forsøg er en vigtig del
af kurset.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Være i stand til at beskrive de vigtigste teorier i
kognitionsvidenskab inklusive teorier indenfor perception, sprog,
hukommelse og tænkning
- Være i stand til at diskutere grundlæggende begreber indenfor
kognitionsvidenskab
- Udføre et prædefineret psykologisk eksperiment
- Kvantitativt analysere resultater af psykologiske forsøg
- Give en teoretisk baseret vurdering af et psykologisk
eksperiment
- Forklare, med egne ord, principper bag matematiske modeller i
kognitiv psykologi
- Analysere grundlæggende matematiske modeller af menneskelig
kogntion v.h.a. Matlab eller lignende programmeringsværktøj
- Identificere og diskutere områder indenfor
informationsteknologi hvor kognitionsvidenskab finder
anvendelse
Kursusindhold
Gennem forelæsninger og øvelser introducerer kurset
kognitionsvidenskab til ingeniører. Gennem de praktiske øvelser får
de studerende praktisk erfaring med eksperimentelle metoder
indenfor kognitionsvidenskab. Kurset trækker paralleler mellem
kognitionsvidenskab og informationsteknologi og belyser hvorledes
de to områder interagerer.
Litteraturhenvisninger
TBA
Sidst opdateret
24. oktober, 2016