Overordnede kursusmål
Kurset er en fortsættelse af kursus 02313, "Udviklingsmetoder
til IT-systemer" fra 1. semester. Kursets mål er at sætte den
studerende i stand til at kombinere objektorienterede teknikker i
alle trin af løsningen af et software-problem Med en bred vifte af
systemudviklingsmodeller (from XP til agile metoder: SCRUM osv.).
En business-case til repetition af UML indleder kurset, dvs. fra
analyse af problemstillingen, opstilling af modeller, systemdesign
og objektdesign til den endelige programmering i et
objektorienteret sprog, men hovedvægten er på anvendelsen af design
mønstre og processstyringsværktøjer i modelleringsfasen af OOAD
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvælge proces, dokumentation og roller til et givent
software-projekt
- Analysere målbare krav til kvalitet
- Anvende risikoanalyse
- Identificere og forklare software-arkitektur, herunder
designmønstre
- Udarbejde relevante analyse- og designmodeller til et konkret
projekt
- Anvendelse af en bred vifte af design mønstre
- Tilstandsmaskiner
- Udarbejde en rapport, der dokumenterer og vurderer et projekts
færdige produkt
- Anvende GRASP og and GoF designmønstre
- Indgå som et fuldgyldigt medlem i en projektgruppe
(projektkontrakt)
- Agil udvikling af software i praksis (SCRUM)
Kursusindhold
• BUsiness case: Fra UML til implementering i Java ( Use
case-beskrivelser som udgangspunkt for use case drevet udvikling)
• Kvalitetskrav: Hvordan gør vi dem målbare?
• Risikoanalyse: Værktøjer.
• Software-arkitektur, herunder en bred vifte af designmønstre
• Procesmodeller: Iterativ og inkrementel udvikling - Unified
Process, SCRUM, XP, etc.
Litteraturhenvisninger
Oplyses via Campus Net
Bemærkninger
Faget består af en kombineret teori/øvelsesperiode og en
projektperiode.
Deltagerne inddeles i arbejdsgrupper, der skal samarbejde om
øvelser/projekt.
Sidst opdateret
28. oktober, 2016