01418 Introduktion til partielle differentialligninger

2016/2017

Kursusinformation
Introduction to Partial Differential Equations
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes under tompladsordningen
E5A (ons 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelser
13-uger
E5A, F5A
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
2 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
01246
01246
01035
Mirza Karamehmedovic , Lyngby Campus, Bygning 303B, Tlf. (+45) 4525 3020 , mika@dtu.dk

01 Institut for Matematik og Computer Science
http://portalen.dtu.dk/Institutter...rser/01418.aspx
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at sætte deltagerne i stand til at opstille, studere og løse partielle differentialligningsproblemer ved brug af metoder og værktøjer fra den matematiske analyse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Modellere simple problemstillinger ved brug af partielle differentialligninger
  • Løse diffusionsligningen i simple geometrier
  • Løse bølgeligningen i simple geometrier
  • Anvende separation af variable til at transformere et partielt differentialligningsproblem i en simpel geometri til et sæt af sædvanlige differentialligningsproblemer
  • Anvende Fourierrækker til løsning af partielle differentialligningsproblemer
  • Beregne og undersøge numeriske løsninger til partielle differentialligninsproblemer ved hjælp af matematisk software
  • Løse et partielt differentialligningsproblem ved brug af Greens funktioner
  • Anvende karakteristiske kurver til løsning af førsteordens, lineære differentialligningsproblemer
  • Analysere partielle differentialligningsproblemer og uddrage kvalitativ information om løsningernes opførsel
  • Løse Laplaces ligning i simple geometrier
Kursusindhold
Lineære partielle differentialligninger (PDE´s). Bølgeligninger. Varme- og diffusionsligninger. Laplace og Poisson ligninger. Kilder. Begyndelses- og randværdiproblemer. Udvikling af løsninger via ortonormale rækker. Green's funktioner.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016