Gennem koblingen mellem teori og praksis styrkes projektledere til
at agere mellem det taktiske og operationelle niveau og skabe
resultater i samspillet mellem struktur og improvisation. Formålet
er at udvikle projektledernes kompetencer til at kunne analysere,
frigive og udnytte potentialerne i en projektgruppe gennem
improvisation, kommunikation, kollaboration og koordination.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om rammer og vilkår for projektledelse i en
dynamisk, omskiftelig kontekst præget af politiske, strategiske,
taktiske og operationelle forandringer
Skal have kendskab til teorier om projektledelse og kunne koble
dem til det praktiske projektarbejde
Skal kunne identificere, forstå og skelne mellem forskellige
kommunikative værktøjer, improvisationsmetoder samt
projektstyringsværktøjers betydning for et projekts faser og
relatere dem til praksis
Skal kunne forstå hvorledes mening med projekters strukturer og
grænser kan skabes gennem storytelling, improvisation,
kommunikation og som et understøttende projektledelsesværktøj
Skal kunne formidle forståelsen af forskellige kommunikations-
og improvisationsteorier og metoder, der retter sig mod
projektledelse, i forhold til projektgruppens samspil med
organisationens/virksomhedens samt til egne ledelsesmæssige tiltag
og udfordringer
Skal kunne favne fejl som kilde til læring og styring af
projekter og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold
hertil
Skal kunne improvisere i beslutningssituationer
Skal kunne formulere, analysere, diskutere, konkludere samt
perspektivere relevante problemstillinger inden for feltet og med
videnskabsteoretisk afsæt
Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og
løsninger til samarbejds-partnere både skriftligt og mundtligt på
en professionel måde
Skal kunne håndtere og agere i usikkerhed og håndtere
improviserede beslutningsprocesser
Skal kunne facilitere projektet hvor alle har et ansvar for at
skabe resultater
Skal kunne skabe samarbejde imellem mennesker på en mere
uorganiseret og dynamisk måde inden for de fastlagte
strukturer
Kursusindhold:
- Tværhierarkisk ledelse og strukturelle rammer
- Dynamiske metoder og værktøjer i projektledelse
- Projektsamarbejde – roller og team
- Improvisationsteknikker
- Kommunikationsværktøjer og storytelling
- Personlig fleksibilitet