Modulet har som formål at udvikle de studerende til kompetente
innovatører i egen organisation. Via modulet bliver de studerende i
stand til at navigere kompetent i innovationsprocessens forskellige
faser og udvælge og anvende forskellige metoder og værktøjer til
innovation afhængig af behov, målgruppe og kontekst. De studerende
vil ved afslutningen på forløbet være i stand til kvalificeret at
handle reflekteret og systematisk i innovative processer i egen
organisation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellen på kreativitet og innovation samt
om forskellige tilgange til innovation og innovative processer
(Viden og forståelse)
Skal have viden om innovationsprocessens forskellige faser og
deres karakteristika samt om procesledelse af innovative processer
(Viden og forståelse)
Skal have forståelse for de typiske personlige og
organisatoriske barrierer, der opstår i innovationsprocesser (Viden
og forståelse)
Skal have viden om de forskelligartede metoder og værktøjer,
der kan drive innovationsprocessen frem mod et ønskværdigt resultat
(Viden og forståelse)
Skal have viden om og evne til at reflektere over den anvendte
teori i et videnskabsteoretisk perspektiv (Viden og
forståelse)
Skal kunne navigere i innovationsprocessens forskellige faser
(Færdigheder)
Skal kunne vurdere behovet og muligheden for forskellige typer
af innovation i egen organisation (Færdigheder)
Skal kunne udvælge, anvende og implementere metoder og
værktøjer, der kan fremme innovationsprocessen i egen organisation
(Færdigheder)
Skal kunne identificere barrierer for innovation hos
enkeltpersoner og i egen organisation (Færdigheder)
Skal kunne planlægge og gennemføre en innovativ proces i
samarbejde med andre (Færdigheder)
Skal kunne håndtere innovationsprocesser i egen
organisation/hverdag (Kompetencer)
Skal kunne agere systematisk innovativ i egen
organisation/hverdag (Kompetencer)
Kursusindhold:
Læringsmål (fortsat):
- Skal kunne kvalificere organisationens udviklingsprocesser med
udgangspunkt i opnået viden og færdigheder inden for
innovationsområdet (Kompetencer)
- Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder
i forhold til egen praksis (Kompetencer)
Indhold:
- Forståelse af innovation (og forskellen på ideer og innovation)
- Forskellige typer af innovation
- Innovationsprocessen og dens forskellige faser
- Personlige og organisatoriske barrierer for innovation
- Metoder og værktøjer til de kreative faser i innovationsprocessen
- Metoder og værktøjer til de forretningsmæssige faser i
innovationsprocessen
- Innovatørens værktøjskasse
- Procesledelse af innovative processer (facilitering)