Formålet med modulet er at skærpe de studerendes forståelse af
deres rolle som projektledere og deraf følgende ansvar for at få
samarbejdet og kommunikationen mellem projektdeltagere i
projektgrupper til at fungere optimalt. De studerende skal
ligeledes blive bevidste om, hvordan de kommunikerer og samarbejder
med projektets interessenter, således at interessenterne bliver
medspillere i forhold til projektet.
Modulet giver de studerende indsigt og træning i brugen af
værktøjer til kommunikation, samarbejde og projekt-ledelse og
udvikler den studerendes evne til at kommunikere effektivt som
projektleder samt til at anvende kommunikations- og teamteorier som
et aktivt værktøj i projektledelsesprocessen.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til at
forstå, hvad der sker i samarbejdet og kommunikationen internt i
projektgrupper og eksternt i forhold til projektets interessenter,
og hvordan de ved hjælp af forskellige perspektiver og teorier kan
blive bevidste om, hvordan de kan skabe udvikling i dette
samarbejde og denne kommunikation mellem projektdeltagere og
interessenter (Viden og forståelse)
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og reflektere over teorier og metoder inden for
kommunikation og samarbejde (Viden og forståelse)
Skal have forståelse for metoder og værktøjer inden for
kommunikation, samarbejde og projektledelse og skal kunne
reflektere over deres anvendelse i praksis samt anvende korrekt
fagterminologi (Viden og forståelse)
Skal kunne reflektere over egen kommunikation og betydningen
for samarbejde (Viden og forståelse)
Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse,
strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af
kommunikationen og teamarbejdet (Færdigheder)
Skal kunne vurdere, udvælge samt begrunde valg af teorier,
metoder og værktøjer, der bedst understøtter udviklingen af
kommunikation og samarbejde i en konkret kontekst
(Færdigheder)
Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og
løsninger inden for kommunikation og teamrelationer – både
skriftligt og mundtligt – på en professionel måde
(Færdigheder)
Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i
forhold til en udvalgt problemstilling til samspillet mellem
projektleder og projektdeltagere, projektdeltagere indbyrdes og
projektle-der/projektdeltagere i forhold til interne og eksterne
interessenter (Færdigheder)
Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis
som projektleder i forhold til ovenstående. (Færdigheder)
Skal kunne lede en projektgruppe, så den udvikler sig til et
effektivt team (Kompetencer)
Skal kunne analysere andres behov og motivationsfaktorer, og
aktivt anvende kommunikationsteorier og metoder til at skabe
engagement og motivation blandt projektets deltagere og
samarbejdspartnere (Kompetencer)
Skal kunne håndtere arbejdet med projektgruppers udvikling og
de indbyrdes relationer, herunder konflikthåndtering
(Kompetencer)
Kursusindhold:
Læringsmål (fortsat):
Kompetencer
• De studerende skal kunne arbejde med forandringskommunikation, så
interne og eksterne interessenter bliver medspillere i forhold til
et givent projekt
• Skal kunne arbejde med udvikling af egne personlige kompetencer i
forhold til projektlederrollen og herunder udvikle egen praksis i
relation til kommunikation og samarbejde
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder
i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne udvikle og tilpasse teorier og metoder inden for
kommunikation og samarbejde til egen praksis
Indhold:
• Personlig adfærdsprofil, herunder afdækning af egne styrker og
udviklingsmuligheder i relation til projektlederrollen
• Effektiv kommunikation i projektledelse, herunder bl.a. spørge-
og lyttetekniker
• Fra projektgruppe til projektteam; om dynamik, samspil og
effektivitet i projektgruppen
• Projektgruppens etablering, udvikling og afslutning
• Motivation
• Konflikthåndtering og assertion
• Effektiv mødeledelse
• Forandringskommunikation