2015/2016

62P01 Kommunikation og teamrelationer

Engelsk titel:

Communication and Team Relations

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Deltidsdiplom
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Undervisning én aften om ugen i 14 uger.

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Oplyses på CampusNet

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Formålet med modulet er at skærpe de studerendes forståelse af deres rolle som projektledere og deraf følgende ansvar for at få samarbejdet og kommunikationen mellem projektdeltagere i projektgrupper til at fungere optimalt. De studerende skal ligeledes blive bevidste om, hvordan de kommunikerer og samarbejder med projektets interessenter, således at interessenterne bliver medspillere i forhold til projektet.
Modulet giver de studerende indsigt og træning i brugen af værktøjer til kommunikation, samarbejde og projekt-ledelse og udvikler den studerendes evne til at kommunikere effektivt som projektleder samt til at anvende kommunikations- og teamteorier som et aktivt værktøj i projektledelsesprocessen.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til at forstå, hvad der sker i samarbejdet og kommunikationen internt i projektgrupper og eksternt i forhold til projektets interessenter, og hvordan de ved hjælp af forskellige perspektiver og teorier kan blive bevidste om, hvordan de kan skabe udvikling i dette samarbejde og denne kommunikation mellem projektdeltagere og interessenter (Viden og forståelse)
  • Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere, forstå og reflektere over teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde (Viden og forståelse)
  • Skal have forståelse for metoder og værktøjer inden for kommunikation, samarbejde og projektledelse og skal kunne reflektere over deres anvendelse i praksis samt anvende korrekt fagterminologi (Viden og forståelse)
  • Skal kunne reflektere over egen kommunikation og betydningen for samarbejde (Viden og forståelse)
  • Skal kunne anvende metoder og værktøjer til analyse, strukturering, planlægning, styring, dokumentation og evaluering af kommunikationen og teamarbejdet (Færdigheder)
  • Skal kunne vurdere, udvælge samt begrunde valg af teorier, metoder og værktøjer, der bedst understøtter udviklingen af kommunikation og samarbejde i en konkret kontekst (Færdigheder)
  • Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for kommunikation og teamrelationer – både skriftligt og mundtligt – på en professionel måde (Færdigheder)
  • Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i forhold til en udvalgt problemstilling til samspillet mellem projektleder og projektdeltagere, projektdeltagere indbyrdes og projektle-der/​projektdeltagere i forhold til interne og eksterne interessenter (Færdigheder)
  • Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis som projektleder i forhold til ovenstående. (Færdigheder)
  • Skal kunne lede en projektgruppe, så den udvikler sig til et effektivt team (Kompetencer)
  • Skal kunne analysere andres behov og motivationsfaktorer, og aktivt anvende kommunikationsteorier og metoder til at skabe engagement og motivation blandt projektets deltagere og samarbejdspartnere (Kompetencer)
  • Skal kunne håndtere arbejdet med projektgruppers udvikling og de indbyrdes relationer, herunder konflikthåndtering (Kompetencer)

Kursusindhold:

Læringsmål (fortsat):
Kompetencer
• De studerende skal kunne arbejde med forandringskommunikation, så interne og eksterne interessenter bliver medspillere i forhold til et givent projekt
• Skal kunne arbejde med udvikling af egne personlige kompetencer i forhold til projektlederrollen og herunder udvikle egen praksis i relation til kommunikation og samarbejde
• Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i forhold til egen praksis herunder inddrage relevante aktører
• Skal kunne udvikle og tilpasse teorier og metoder inden for kommunikation og samarbejde til egen praksis

Indhold:
• Personlig adfærdsprofil, herunder afdækning af egne styrker og udviklingsmuligheder i relation til projektlederrollen
• Effektiv kommunikation i projektledelse, herunder bl.a. spørge- og lyttetekniker
• Fra projektgruppe til projektteam; om dynamik, samspil og effektivitet i projektgruppen
• Projektgruppens etablering, udvikling og afslutning
• Motivation
• Konflikthåndtering og assertion
• Effektiv mødeledelse
• Forandringskommunikation

Litteraturhenvisninger:

Se CampusNet

Kursusansvarlig:

Bjarke Nielsen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , bjnie@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Kursushjemmeside:

Se www.cv.diplom.dtu.dk

Tilmelding:

På instituttet
Ca. 3 uger før kursusstart
Sidst opdateret: 07. august, 2015