At de studerende i en dynamisk vekselvirkning mellem teori og
praksis kan arbejde med analyse, refleksion og håndtering af
ledelse af kvalitetsudvikling og evaluering
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige teorier, begreber og metoder om
ledelse af kvalitetsudvikling og evaluering.
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier, begreber og metoder om
kvalitetsudvikling og evaluering i et ledelsesmæssigt
perspektiv.
Skal kunne reflektere over teorier, begreber og metoders
forskellige betydninger og fremtrædelser på såvel samfundsmæssigt
som organisatorisk niveau.
Skal kunne iagttage og indsamle empiri om kvalitetsudvikling og
evaluering og relatere denne til egen ledelsesmæssige kontekst og
praksis på en relevant måde.
Skal kunne vurdere og formidle betydningen af forskellige
teorier, begreber og metoder vedrørende kvalitetsudvikling og
evaluering i forhold til empirien og egen ledelsesmæssige kontekst
og praksis.
Skal kunne relatere egen ledelsesmæssige praksis og kontekst
til de centrale teorier, begreber og metoder der knytter sig til
kvalitetsudvikling og evaluering.
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til de konkrete kontekster for
ledelsesopgaven.
-
Kursusindhold:
- Den samfundsmæssige baggrund for arbejdet med kvalitetsudvikling
og evaluering i organisationer.
- Kvalitetsudvikling, dokumentation og evaluering som
udviklingsredskab – internt og eksternt.
- Kvalitetsstyring og evaluering som ledelses- og styringsredskab i
egen organisation.
- Teoretiske og praktiske perspektiver på forskellige typer af
kvalitets-, dokumentations- og evalueringsformer.