At den studerende i en dynamisk vekselvirkning mellem teori og
praksis kan arbejde med analyse, refleksion og håndtering af
ledelseskommunikative processer i en organisatorisk kontekst.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver, teorier, begreber
og metoder om ledelse, kommunikation og organisation. (Viden og
forståelse)
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier om ledelse,
kommunikation og organisation. (Viden og forståelse)
Skal kunne reflektere over teoriers, begrebers og metoders
forskellige betydninger og fremtrædelser på såvel, samfundsmæssigt
som organisatorisk niveau. (Viden og forståelse)
Skal kunne iagttage og indsamle empiri om ledelse,
kommunikation og organisation og relatere denne til udvalgte dele
af egen ledelsesmæssig praksis og organisatoriske kontekst på en
relevant måde. (Færdigheder)
Skal kunne vurdere og formidle betydningen af forskellige
teorier, begreber og metoder om ledelse, kommunikation og
organisation i forhold til empirien og egen ledelsesmæssige
kontekst og praksis. (Færdigheder)
Skal kunne relatere egen ledelsesmæssige praksis og kontekst
til de centrale teorier, begreber og metoder der knytter sig til
ledelse, kommunikation og organisation. (Kompetencer)
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til de konkrete kontekster for
ledelsesopgaven og formidle dem på en hensigtsmæssig måde i forhold
til organisationens overordnede mission, visioner, strategiske mål
og værdier. (Kompetencer)
-
Kursusindhold:
• Teorier om ledelseskommunikation og organisation -
begrebsforståelser
• Kommunikationsmetoder og koncepter til at fremme refleksion,
læring, kreative og innovative processer samt
organisationsudvikling
• Kommunikationsmetoder og koncepter til; konstruktiv
konflikthåndtering, konstruktiv magthåndtering, vanskelige
samtaler, kreative og innovative samtaler