At de studerende i en dynamisk vekselvirkning mellem teori og
praksis kan arbejde med analyse, refleksion og håndtering af
strategisk ledelse
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige teorier, begreber og metoder om
strategisk ledelse (Viden og forståelse)
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier, begreber og metoder om
strategi i et ledelsesmæssigt perspektiv. (Viden og
forståelse)
Skal kunne reflektere over teorier, begreber og metoders
forskellige betydninger og fremtrædelser på såvel samfundsmæssigt
som organisatorisk niveau. (Viden og forståelse)
Skal kunne iagttage og indsamle empiri om strategisk ledelse og
relatere denne til egen ledelsesmæssige kontekst og praksis på en
relevant måde. (Færdigheder)
Skal kunne vurdere og formidle betydningen af forskellige
teorier, begreber og metoder vedrørende stra-tegisk ledelse i
forhold til empirien og egen ledelsesmæssige kontekst og praksis.
(Færdigheder)
Skal kunne relatere egen ledelsesmæssig praksis og kontekst til
de centrale teorier, begreber og metoder der knytter sig til
strategisk ledelse (Kompetencer)
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til de konkrete kontekster for
ledelsesopgaven. (Kompetencer)
-
Kursusindhold:
• Teoretiske perspektiver på strategisk ledelse
• Organisationens mission, vision og politikker
• Operationalisering af strategisk ledelse
• Strategiske styringskoncepter og -værktøjer
• Strategisk ledelse når sigtet er forandring og innovation