Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og
forståelse af de interne og eksterne organisatoriske relationers
betydning for og sammenhæng med vilkår for strategisk ledelse og
styring i egen organisation. De studerende arbejder derfor på et
samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med, hvordan forskellige
organisationsteorier og -forståelser konstituerer forskellige
betydninger af selve organisationsbegrebet og skaber forskellige
vilkår for strategisk ledelse og styring. Hensigten er, at udvikle
de studerendes kompetencer til at forstå og reflektere forholdet
mellem en række aktuelle centrale forståelser af og begreber om
strategisk ledelse og styring. De studerende tilegner sig derved
kompetencer til at forstå og forholde sig reflekterende til,
hvordan konkrete strategiske og styringsmæssige udfordringer form
af f.eks. strategiske beslutninger, strategiprocesser,
styringskoncepter og -værktøjer kan/ville kunne tilføres mening i
den organisatoriske kompleksitet og i særdeleshed i egen
organisation.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og
fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion
og for at forankre egen læring og udvikling i egen
organisation
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige tænkninger og teorier om
strategisk ledelse og styring af organisationer, herunder i
særdeleshed viden om forskellige tænkninger, teorier og metoder
relateret til strategisk ledelse og styring af komplekse
organisationer i et foranderligt samfund
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem for-skellige teorier og metoder, der retter
sig mod strategisk ledelse og styring i organisationer
Skal kunne identificere og reflektere over eget perspektiv og
forstå dets betydning for strategiske valg og styringstiltag i egen
organisation
Skal have indsigt i hvordan strategiske fortællinger,
styringskoncepter, -værktøjer og -tiltag tilfører ledelsen,
medarbejderne og organisationen betydning og identitet indadtil i
organisationen og udadtil i forhold til omverdenen
Skal kunne iagttage og indsamle empiri i forhold til udvalgte
strategiske og styringsmæssige problemstillinger på en relevant
måde
Skal kunne analysere vilkår og identificere muligheder for
strategiske og styringsmæssige tænkninger og tiltag i egen
organisation
Skal kunne vurdere forskellige teorier, metoder, koncepter og
værktøjer, der retter sig mod styring og ledelse af organisationer
og kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold hertil
Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og
perspektivere empiriske strategiske og styringsmæssige
problemstillinger, og skal kunne reflektere og begrunde de
organisatoriske konsekvenser heraf
Skal over for organisationens forskellige interne og eksterne
aktører kunne skabe og formidle forståelse for forskellige
tænkninger, teorier og metoder, vedrørende strategisk ledelse og
styring, samt kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig
praksis i forhold hertil
Skal kunne praktisere strategisk ledelse og implementere
styringsmæssige tiltag under hensyntagen til organisationens
komplekse interne og eksterne relationer
Skal kunne indgå i et konstruktivt samarbejde med
organisationens aktører om at håndtere og skabe organisatorisk
deltagelse i og refleksion over strategiske og styringsmæssige
udfordringer og processer
Skal kunne identificere behov for egen og organisatorisk
kompetenceudvikling i forhold til strategisk ledelse og
styring
Kursusindhold:
• Der fokuseres på, hvordan strategisk ledelse og styring af
organisationer kan iagttages og forstås i forhold til forskellige
organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og
-koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser, herunder i
særdeleshed i forhold til et komplekst organisationsbegreb, som er
konsistent med et samfund i konstant forandring, kendetegnet ved
nye former for selvstyring og styring på afstand.
• Der fokuseres på forskelligt historisk forankrede tænkninger,
teorier, koncepter og værktøjer analysestrategier og praksisser
vedrørende strategiske ledelse og styring, herunder på betydningen
af valg/fravalg af forskellige strategiske og styringsmæssige
perspektiver på egen organisation.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
forstå og håndtere strategisk ledelse og styring af organisationer
i en kompleks organisatorisk kontekst, hvor betydningen af
strategiske beslutninger og styringsparadigmer, fortællinger og
fortolkninger konstant er til forhandling og genforhandling
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
forstå, reflektere, forhandle og handle strategisk i forhold til
det organisatoriske krydspres af styringsparadigmers
betydningstilskrivninger med henblik på at forstå og anvende
kompleksiteten som en mulig ressource.