Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed omkring og
forståelse af interne og eksterne organisatoriske relationers
betydning for og sammenhæng med ledelsesmæssige og organisatoriske
tiltag i egen organisation.
De studerende arbejder derfor på et samfunds- og
videnskabsteoretisk grundlag med forskellige
organisationsfor-ståelser og -teorier. Hensigten er, at de
studerende tilegner sig kompetencer til at forstå og forholde sig
reflek-terende til, hvordan centrale organisatoriske udfordringer i
egen organisation kan tilføres mening på forskellig vis. Gennem
iagttagelser og refleksioner af forskellige
organisationsforståelser, -teorier, -former, -strategier og
-koncepter og dermed forbundne ledelsesdiskurser udvikles de
studerendes forståelse af hvordan organisationer, og i særdeleshed
deres egen, kan/ville kunne ordne sit forhold til sig selv og sin
omverden i forskellige strukturelle, kulturelle og processuelle
perspektiver.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og
fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion
og for at forankre egen læring og udvikling i egen
organisation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til
fokusering og forståelse af lærings- og
kompetenceudviklingsprocesser samt viden om forskellige metoder til
håndtering heraf i relationerne mellem ledelse og medarbejdere og
mellem medarbejderne indbyrdes.
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder, der
fokuserer på udviklingen af de menneskelige ressourcer i samspillet
mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere
indbyrdes
Skal kunne identificere eget perspektiv og reflektere over dets
betydning for ledelsesmæssige etiske valg og beslutninger om
udviklingen af de menneskelige ressourcer i samspillet mellem
ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes.
Skal have indsigt i den sammenhæng, der er mellem
organisatoriske udviklingsstrategier og strategier for
medarbejdernes læring og kompetenceudvikling
Skal kunne iagttage og indsamle empiri på en relevant måde i
forhold til en udvalgt problemstilling relateret til lærings- og
kompetenceudviklings-processer i samspillet mellem ledelse og
medarbejdere og mellem medarbejderne indbyrdes.
Skal kunne vurdere forskellige teorier og metoder der retter
sig mod udviklingen af de menneskelige ressourcer i samspillet
mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejderne indbyrdes,
samt kunne begrunde egen ledelsesmæssig praksis i forhold
hertil
Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og
perspektivere empiriske problemstillinger i lærings- og
komptenceudviklingsprocesser i egen organisation, og skal kunne
reflektere egne ledelsesbeslutninger i forhold hertil og begrunde
konsekvenser heraf for samspillet mellem ledere og medarbejdere og
mellem medarbejderne indbyrdes.
Skal over for organisationens forskellige aktører kunne skabe
og formidle forståelse for forskellige teorier, metoder og tiltag
vedrørende læring og kompetenceudvikling i forhold til
organisationens overordnede udviklingsstrategier, HR-strategier og
personalepolitikker
Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i
forhold hertil
Skal kunne identificere og udvikle strategier for, kommunikere
om, realisere og håndtere lærings- og kompetenceudviklingsprocesser
i egen organisation
Skal kunne forholde sig til og anvende forskelle og konflikter
mellem mål og strategier for læring og kompetenceudvikling som en
mulig ressource.
Skal kunne identificere behov for egen og medarbejdernes læring
og kompetenceudvikling i samspillet mellem ledere og medarbejdere
og mellem medarbejdere indbyrdes og skal kunne formidle dem på en
hensigtsmæssig måde i forhold til organisationens overordnede
mission, visioner, strategiske mål og værdier
Kursusindhold:
• Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske
perspektiver på begreber om læring og kompetenceudvikling og på
deres betydning for forståelsen af udviklingen af menneskelige
ressourcer i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere
og medarbejdere indbyrdes.
• Der fokuseres på forskellige begreber om læring, dannelse og
kompetenceudvikling og på deres betydning for forståelsen af
udviklingen af menneskelige ressourcer i de dynamiske relationer
mellem ledelse og medarbejdere og medarbejdere indbyrdes.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
forstå, reflektere og handle strategisk i forhold til hvordan disse
ovenfor nævnte begreber konkret tillægges betydning i fortællinger
og fortolkninger om læring, dannelse, kompetenceudvikling og
personaleudvikling i de studerendes egen organisation, og på
hvordan begreberne kan anvendes som ledelses- og styringsredskaber.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
identificere, reflektere og formidle forståelsen af, hvordan
forskellige teorier, metoder og tiltag vedrørende læring og
kompetenceudvikling, samt HR-koncepter og deres implementering i de
studerendes egne organisationer hænger sammen med organisationens
overordnede visioner, mål, etikker og værdier,
udviklingsstrategier, HR-strategier og personalepolitikker.