Formålet er at skærpe de studerendes opmærksomhed og forståelse af
det dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem
medarbejdere indbyrdes som skabt af og medskabende for
organisatoriske processer og udviklingsmuligheder i egen
organisation.
De studerende arbejder derfor på et samfunds- og
videnskabsteoretisk grundlag med forskellige ledelses- og
organisationsteoretiske perspektiver på forholdet mellem ledelse og
medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes. Hensigten hermed er
at udvikle de studerendes forståelse og refleksioner af, hvordan
teorier om og iagttagelser og refleksioner af organisatoriske
værdier, processer og identiteter skaber vilkår og muligheder for
udvikling af såvel den enkelte medarbejder som den samlede
organisation i egen organisation.
De studerende inddrager derfor problemstillinger, erfaringer og
fortællinger fra egen organisation for at give stof til refleksion
og for at forankre læring i og udvikling i egen organisation.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal have viden om forskellige perspektiver og teorier til
fokusering og forståelse af forholdet mellem ledelse og
medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes, samt viden om
forskellige metoder til håndtering af heraf
Skal i et videnskabsteoretisk perspektiv kunne identificere,
forstå og skelne mellem forskellige teorier og metoder, der
fokuserer på de dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og
mellem medarbejdere indbyrdes
Skal kunne identificere og reflektere eget perspektiv og forstå
dets betydning for ledelsesmæssige etiske valg og beslutninger i de
dynamiske samspil mellem ledelse og medarbejdere og mellem
medarbejdere indbyrdes
Skal have indsigt i og forståelse for ledelsens ret, pligt og
ansvar for at træffe beslutninger og handle i relationerne mellem
ledelse og medarbejdere
Skal kunne anvende begrundet udvalgt teori til at analysere og
perspektivere empiriske problemstillinger i forholdet mellem
ledelse og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes i egen
organisation, og skal kunne reflektere ledelsesbeslutninger i
forhold hertil og begrunde konsekvenser for samspillet mellem
ledere og medarbejdere og mellem medarbejderne indbyrdes
Skal over for organisationens forskellige aktører kunne skabe
og formidle forståelse for de dynamiske samspil mellem ledelse og
medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes, i forhold til
organisationens overordnede mission, visioner, strategiske mål og
værdier
Skal kunne reflektere og begrunde egen ledelsesmæssig praksis i
forhold hertil.
Skal kunne identificere og udvikle strategier for, kommunikere
om og håndtere dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere
og mellem medarbejdere indbyrdes i egen organisation
Skal kunne forholde sig til og anvende forskelle og konflikter
som en mulig ressource i disse relationer
Skal kunne identificere og formidle forståelsen af behov for
egen og medarbejdernes kompetenceudvikling i samspillet mellem
ledere og medarbejdere og mellem medarbejdere indbyrdes på en
hensigtsmæssig måde i forhold til organisationens overordnede
mission, visioner, strategiske mål og værdier
Kursusindhold:
• Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske
perspektiver på begreber om ledelse, selvledelse og medledelse og
på deres betydning i de dynamiske relationer mellem ledelse og
medarbejdere og medarbejdere indbyrdes
• Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske
perspektiver på begreber om ansvarlighed, tillid, loyalitet,
kvalitet, deltagelse, involvering og motivation og på deres
betydning i de dynamiske relationer mellem ledelse og medarbejdere
og medarbejdere indbyrdes.
• Der arbejdes med at udvikle de studerendes kompetencer til at
forstå, reflektere og handle strategisk i forhold til, hvordan
disse ovenfor nævnte begreber konkret tillægges betydning i
fortællinger og fortolk-ninger om personalepolitikker,
personaleledelse, personaleudvikling i de studerendes egen
organisation, og på hvordan begreberne kan anvendes som ledelses-
og styringsredskaber.
• Der fokuseres på forskellige ledelses- og organisationsteoretiske
perspektiver på, hvordan magt, konflikter og forhandling er
centrale fokuspunkter for forståelsen af den måde, hvorpå lederen
og medarbejdere beslutninger kommunikeres og beslutningsgrundlag
synliggøres i de dynamiske relationer mellem ledelse og
medarbejdere og medarbejdere indbyrdes.
• Der arbejdes, med udgangspunkt i iagttagelser i de studerendes
egne organisationer, med at udvikle de studerendes forståelse af,
hvordan kompetencen til at træffe beslutninger vedrørende forholdet
mellem ledelse og medarbejdere og mellem medarbejderne indbyrdes er
knyttet til kompetencen til at orientere sig og vælge i det
organisatoriske krydspres mellem forskellige beslutningsmuligheder
og deres meningstilskrivninger.