Formålet med modulet er at kvalificere de studerende til i et
tværfagligt projekt at identificere, reflektere og analysere en
konkret problemstilling relateret til uddannelsens indhold. At
fremkomme med forslag til løsninger på virksomhedens konkrete
udfordringer relateret til virksomhedens arbejde med energi-,
miljø- og arbejdsmiljøledelse kendetegnet ved praktisk og
anvendelsesorienteret relevans samt nuanceret teoretisk
fundering.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal kunne forstå videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag
relateret til de metoder og teorier der anvendes i afgangsprojektet
(Viden og forståelse)
Skal forstå og kunne reflektere over at flere metoder rigtigt
anvendt giver højere samlet validitet i undersøgelser (Viden og
forståelse)
Skal kunne anvende viden om teorier og metoder indenfor
ledelse, energi-, miljø- og arbejdsmiljøledelse på en reflekteret
måde (Viden og forståelse)
Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller flere metoder
til indsamling af empiri. (Færdigheder)
Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan give
projektet befrugtende perspektiver (Færdigheder)
Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det nødvendige
argumentationsgrundlag (Færdigheder)
Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i forhold til
valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til
resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis
(Færdigheder)
Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i forhold til
organisationen (Færdigheder)
Skal kunne formulere et konkret projektformål kort og præcist
(Kompetencer)
Skal kunne konkludere på det foreliggende
argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer,
der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på.
(Kompetencer)
Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen
virksomhed/hverdag (Kompetencer)
Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og
metoder i forhold til egen praksis (Kompetencer)
Kursusindhold:
Undervisningen i projektmetode kommer omkring følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og
modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og
præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning.
Vejlederen skal godkende problemformuleringen.