Formålet med afgangsprojektet er at kvalificere de studerende til
at identificere, reflektere og analysere en tværfaglig,
praksisorienteret ledelsesproblemstilling og angive løsninger og
handlemuligheder gennem anvendelse af teorier, strategier og
metoder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Skal kunne forstå det videnskabsteoretiske erkendelsesgrundlag
relateret til de metoder og teorier der anvendes i
afgangsprojektet. (Viden og forståelse)
Skal kunne forstå at flere metoder rigtigt anvendt giver højere
samlet validitet i undersøgelser (Viden og forståelse)
Skal kunne anvende viden om økonomiske, markedsføringsmæssige,
ledelses- og organisationsteorier samt dertilhørende metoder på en
reflekteret måde. (Viden og forståelse)
Skal relevant kunne udvælge og vurdere en eller flere metoder
til indsamling af empiri. (Færdigheder)
Skal relevant udvælge teorier og modeller, der kan give
projektet befrugtende perspektiver (Færdigheder)
Skal kunne indsamle empiri, der opbygger det nødvendige
argumentationsgrundlag (Færdigheder)
Skal kunne vurdere resultaterne af analyserne i forhold til
valgte teorier og metoder samt forholde sig reflekterende til
resultaternes mulighed for anvendelse i egen praksis
(Færdigheder)
Skal kunne formidle komplekse problemstillinger i forhold til
organisationen (Færdigheder)
Skal kunne formulere et konkret projektformål kort og præcist
(Kompetencer)
Skal kunne konkludere på det foreliggende
argumentationsgrundlag og komme med anbefalinger til initiativer,
der kan tage hånd om de udfordringer projektet søger løsninger på.
(Kompetencer)
Skal kunne bringe uddannelsens færdigheder i anvendelse i egen
virksomhed/hverdag (Kompetencer)
Skal kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og
metoder i forhold til egen praksis (Kompetencer)
Kursusindhold:
Projektmetodeundervisningen omhandler følgende temaer:
• Opstart, introduktion til projektmetode og afgangsprojekt.
• Indledende beskrivelse af problemstilling, projektets faser.
• Formål, afgrænsning, problemformulering, valg af teorier og
modeller.
• Informationsbehov, metodevalg og dataindsamling, analyse og
præsentation.
Herefter gennemføres afgangsprojektet med løbende vejledning.