Kurset udbydes som valgkursus i forår 2016 og
herefter som et obligatorisk kursus for alle
diplomingeniørstuderende på 5.-6. semester fra efterår 2016.
E5A (ons 8-12) og E5B (ons 13-17)
F5A (ons 8-12) og F5B (ons 13-17)
Undervisningens placering:
Campus Ballerup
Undervisningsform:
Kurset baseres på interdisciplinært teamsamarbejde om et
virksomhedsprojekt.
Interdisciplinært teamsamarbejde kræver at man faktisk arbejder
sammen, derfor kræves mindst 80 % fremmøde på kursusgangene for at
kunne gå til eksamen.
Undervisningen foregår som en kombination af et e-læringsmodul og
workshops.
Til dig der er interesseret i at arbejde med innovation i
virksomheder. Her arbejdes der med virkelige udfordringer stillet
til rådighed af virksomhederne som skal kunne løses tværfagligt.
Kurset udvikler dine innovationskompetencer og træner din evne til
at arbejde i tværfaglige teams i en innovationproces.
Du lærer at fordybe dig i de faglige udfordringer du møder, at
anvende din faglighed i nye kontekster, at dele din viden og
praksis fra din faglighed og hvordan man manøvrerer i usikre
processer.
Når du er færdig med kurset, kan du tilrettelægge og gennemføre en
tværfaglig innovationsproces baseret på og med anvendelse af
relevante innovationsmodeller og -metoder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende relevante innovationsmetoder og redskaber til:
Problemidentifikation, idé generering, indsamling og vurdering af
kvantitative og kvalitative informationer, prototyping, test og
afprøvning af ideer, prototyper og koncepter, overvejelser om
endelig implementering i interaktion med virksomhed såvel som
kunder og brugere.
Redegøre for grundlæggende teori indenfor forretning,
organisationsformer, -dynamikker og ledelsesprincipper, relevante
innovationsmodeller og -metoder samt demonstrere viden inden for
teori og metoder bag interdisciplinært samarbejde.
Identificere og medvirke aktivt til at afklare en åben
problemstilling gennem anvendelse af flere perspektiver. Dernæst
kunne indhente og/eller skabe den viden, som er nødvendig for at
løse problemstillingen.
Tilpasse problemstilling og proces samt skabe den endelige
løsning ved at tage hensyn til den aktuelle virksomheds rammer,
ressourcer og forforståelser.
Kommunikere en løsning som et innovationsoplæg der inkluderer
en dokumenteret prototype samt overvejelser om IP-rettigheder,
økonomiske, markedsmæssige, samfundsmæssige, organisatoriske emner
og andre eksterne faktorer.
Analysere og håndtere usikkerhed og kompleksitet i projektet,
herunder dynamikken i interaktionen imellem interessenter, partnere
og projektdeltagere, og kunne argumentere for valg og fravalg i
projektet.
Sætte egne såvel som andres faglighed, præferencer og
potentialer i spil i et interdisciplinært projektarbejde. Desuden
være i stand til at argumentere for væsentlige beslutninger, sat i
relation til både egen og andres fagligheder.
Se egen rolle og samarbejdet i teamet i et metaperspektiv, for
at forstå hvordan teamet kommunikerer, planlægger, beslutter, løser
opgaver, håndterer uenigheder og forholder sig til faglige og
personlige forskelle.
Beskrive og reflektere over en innovationsproces, egen og
andres roller i denne, og relatere dette samt opnåede erfaringer
til kursets teori om innovation og interdisciplinært
samarbejde.
Kursusindhold:
Du kommer til at arbejde med en problemstilling fra en virksomhed,
som kræver en ny løsning, hvor teknologi og teknologiudvikling
spiller en central rolle. Kurset er inddelt i to faser:I første
fase anvender du kreative metoder til at udfordre virksomhedens
problemstilling. Du lærer i både teori og praksis, hvad det vil
sige at arbejde på tværs af studieretningerne.
I anden fase kombinerer du og dine medstuderende team-medlemmer
jeres fagligheder til at skabe en løsning der giver værdi både for
jeres team og virksomheden.
Teorien indlæres primært via et e-læringsmodul således at
kursusdagene bruges på at anvende teorien i praksis. Den viden, som
du opnår i e-læringsmodulet, indgår i den endelige bedømmelse.
Grundlæggende for forløbet er et forretningsperspektiv på
dekomplekse ingeniørproblemer. Der gøres overvejelser om teknologi,
design, marked, samfund og økonomi når projektet drives fremad.
Entreprenante, innovative og agile metoder matches med traditionel
ingeniørudvikling og skaber en effektiv udviklingsproces.
I vil afslutte kurset med et innovationsoplæg og en prototype i
ingeniørmæssig kvalitet, der indgår i den endelige karaktergivning.
Hvert teammedlem er ansvarlig for beslutninger i hele projektet.
Ligeledes vil I reflektere over processen, og hvordan I som team
har formået at bringe hinandens kompetencer i spil.
Du skal være klar til at udfordre dig selv og manøvrere i ukendte
processer. Du skal være villig til at forstå andre fagligheder og
gøre en ekstra indsats for ikke bare at lære fra processen – men
også levere på de aftalte leverancer til teamet og
virksomheden.
Litteraturhenvisninger:
Undervisningsmaterialet bliver samlet på en e-læringsplatform
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk