Forelæsning 1-2 gange per uge, ialt ca 6 timer.
Læreren præsenterer teori og der udføres eksperimenter.
De studerende udfører skriftlige tests uden hjælpemidler.
De studerende skriver små assignments, som afleveres og præsenteres
for læreren.
Der skal påregnes ialt 13 timers arbejde per uge inkl.
forelæsninger.
At give den studerende en grundlæggende forståelse af superledning.
Indledningsvis beskriver kurset den historiske udvikling og nogle
praktiske anvendelser af superledning. Derefter følger en
beskrivelse af de vigtigste fysiske egenskaber for superledere. De
forskellige magnetiske egenskaber for type-1 og type-2 superledere
beskrives indgående.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Detaljeret matematisk og fysisk forståelse af hele pensum
At kunne forklare teorien vha matematiske udledninger og brug
af figurer
Overblik over superledernes historiske udvikling
Kendskab til elektriske og forskellige fysiske egenskaber for
superledere
Kendskab til Meissner effekten og type-1 superledere
Detaljeret kendskab til fluxbevægelser i type-2
superledere
Konstruktion af magnetiseringskurver for type-2
superledere
At kunne bestemme kritisk strøm vha.
magnetiseringskurver
Kursusindhold:
1. Superlederes historiske udvikling
2. Praktiske anvendelser
3. Vigtige eksempler på superledere.
4. Fysiske egenskaber, som er anderledes end for normale metaller.
5. Forskellen mellem type 1 og type 2 superledere.
6. Meissner effekten og levitation
7. Magnetiske egenskaber for type 2 superledere
8. Hvordan man bruger magnetiske egenskaber til at bestemme den
kritiske strømtæthed Jc.
Litteraturhenvisninger:
Web-beseret undervisningsmateriale.
Noter og assignments, som de studerende selv skriver.
Bemærkninger:
Den første dag i kurset dannes grupper. Der kan være 2-4 studerende
i hver gruppe.
Grupperne skriver en assignment for hver afgrændset del af kurset
svarende til en uges undervisning. Der skrives altså én assignment
per gruppe per uge. Disse assignments afleveres og præsenteres for
hjælpelæreren, som også retter assignments. Dette arbejde er
nødvendigt for at kunne indskrives til eksamen.
De studerende tilbydes desuden at udføre små skriftlige tests uden
hjælpemidler.