F1B, En ekstra dag kan blive tilføjet hvis antal
studerende er større end 16.
Evalueringsform:
Eksamens varighed:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
EENAME-U01
Anbefalede forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 32
Overordnede kursusmål:
At gøre de studerende i stand til at forstå, beregne, analysere,
modellere, simulere, designe, konstruere, teste og forklare analog
elektronik kredsløb med fokus på støj
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Modellere støjkilder i passive og aktive kredsløb
Vurdere eksterne støjkilders kobling ind i elektroniske
kredsløb
Beregne intern støj ud fra fysiske formler og småsignal
modeller
Simulere intern støj i frekvensdomænet og vurdere
resultaterne
Simulere ulineær forvrængning i tidsdomænet og vurdere dynamik
område
Konstruere forstærker kredsløb, og måle deres støj i
laboratoriet og sammenligne og vurdere resultaterne i forhold til
beregninger og simuleringer
Vurdere støj spektre mht. interne og eksterne støjbidrag og
indflydelse fra filtre
Vurdere ekstern støj i forbindelse med kabler ved lave
frekvenser (DC-audio)
Have kendskab til intern støjs statistiske natur
Forstå forskellen mellem differens- og common-mode støj
Forstå og anvende begreber til beskrivelse af støj i
systemer
Samarbejde I en gruppe om at uploade opgave-arbejde til
undergruppe i CampusNet og forberede en præsentation med brug af
relevante ingeniør termer og sprog.
Kursusindhold:
Intern Støj: Termisk-, hagl-, flicker-, lavine- og popcorn-støj.
Støj sandsynligheds fordeling. Støj spektrum.
Små-signal støj modeller af passive komponenter og
halvlederkomponenter f.eks. dioder transistorer (Bipolar
transistor, J-FET, MOS-FET) og op-amps.
Små-signal støj analyse af halvleder forstærker kredsløb.
Frekvens domæne støj -beregning, -simulering og -måling.
Ekstern støj: Ledningsbåren støj, power supply rejection ratio,
induktiv og kapacitivt koblet støj. Layout. Filtrering. Skærmning.
Differens og commmon-mode noise.
Litteraturhenvisninger:
Lærerbog: P.J.Fish: Electronic noise and low noise design. (Udgået
fra forlag, men boghandlen har legale kopier)
Elektronisk form: Kalender, opgaver, noter, slides og internet
links publiceret i CampusNet.
Software: PSPICE
Bemærkninger:
I begyndelsen af semesteret danner de studerende deres egne
grupper. Gruppe størrelsen skal være 3-5 studerende. I specielle
tilfælde kan læreren tillade mindre gruppe størrelser.
Studerende som ikke har dannet en gruppe, inden en af læreren
fastsat deadline, anses for at være inaktive og vil ikke få en
CampusNet gruppe mappe og mister ret til enhver service fra
læreren!
Alle opgave skal laves og det er op til gruppen at sikre dette.
Gruppen skal løbende uploade dokumentation for de udførte opgaver
til en gruppe mappe i CampusNet.
Læreren har adgang til CampusNet gruppe mappen. Censor har ikke
adgang til CampusNet, men læreren kan informere censor hvis nogen
af opgaverne ikke er blevet dokumenteret.
Det er gruppens ansvar at have backup af gruppens CampusNet
uploads.
Studerende der følger en dansk sproget retning kan vælge at lave
opgaver, præsentation og eksamen på dansk.
På samme dag som eksamen, før eksamen, skal gruppen sammen
præsentere opgaverne. Hver studerende har 15 minutter til deres
præsentation. Det er et krav at gruppen koordinerer præsentationen
på en måde så de vigtigste aspekter af opgaverne dækkes og at de
individuelle præsentationer er forskellige og har en god teknisk
spændvidde.
Ved præsentationen er censor og lærer tilhørere. Læreren tager
noter til brug ved eksaminationen.
Eksaminationen er individuel. Lærer og censor stiller spørgsmål
inspireret af præsentationen.