2015/2016

62529 Grundlæggende højhastighedselektronik

Informatik(100)
IT-elektronik, valgfag
Elektronik, valgfag
Elektroteknologi, valgfag
Elektro, valgfag

Engelsk titel:

Basic High Speed Electronics

Sprog:

Point( ECTS )

7,5

Kursustype:

Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Kurset er beregnet til færdiggørelse på E diplom Ballerup.
Forventet undervisningstidspunkt ligger på mandage(E1A,E2A, F1A,F2A). Det præcise undervisningstidspunkt aftales mellem de studerende og underviseren.

Undervisningens placering:

Campus Ballerup
Ved små hold aftales undervisningstidspunkt mellem underviseren og de studerende.

Undervisningsform:

50% undervisning/dialog og 50% praktisk design.

Som led i den praktiske del af kurset skal den studerende udføre 3 kursusopgaver indenfor områderne: måling på komponenter, tids-reflektion og frekvens-domæne samt højfrekvens forstærker design.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Aftales med underviser, forventet E1A, F1A

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

EBHSE-U01

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 5

Overordnede kursusmål:

Purpose:
Kurset er designet til at give den studerende grundlæggende kompetencer indenfor komponenters opførsel ved høje frekvenser, transmissionsteori og S-parametre samt danne grundlag for videregående studier i mikrobølge teori og praktisk anvendelse.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende principper, teori, komponenter og metoder introduceret i kurset.
  • Udvikle og anvende matematiske modeller for komponenter
  • Specificere, designe, beregne, analysere, modellere, simulere, konstruere og teste analog hardware.
  • Samarbejde om at specificere, planlægge og gennemføre samt dokumentere et design ved brug af relevante ingeniørmæssige terminologier og sprogbrug.
  • Relate specifikationer, beregninger, simulationer og målinger samt drage klare og relevante konklusioner.
  • Analysere forskelle mellem simuleringer og faktisk opnåede resultater.
  • Diskutere forskellene mellem den relevante teori og simuleringer og testresultater.
  • Vurdere nødvendige designændringer for at opnå en bedre overensstemmelse mellem simuleringer og faktisk opnåede resultateter.

Kursusindhold:

Komponenters egenskaber ved høje frekvenser.
Transmissionsledninger.
Reflektion af signaler afhængig af mistilpasset belastningsimpedans.
Impedanstilpasning.
Smith Kort.
Tidsdomæne reflektioner- and frekvens domæne målinger.
S-parametre og S-parameter målinger (To-port målinger).
Brug af måleinstrumenter til høje frekvenser.

Litteraturhenvisninger:

Noter og Power Points.

Kurset anvender bogen:
Pozar: Microwave and RF Design of Wireless Systems
ISBN 0-471-32282-x
Wiley

Software: Smith program, RFSim99, ANSOFT Designer SV.

Bemærkninger:

Intern, mundligt eksamination baseret på grupperapport (rapport og præsentation/​demonstration af designed analog hardware).

7 trins karakterskala:
Karakteren gives ud fra følgende retningslinier:
02: For minimalt grundlæggende kendskab og rutine svarende til læringsmålene 1 og 2.
7: For kendskab, rutine og udførsel svarende til løæringsmålene 1 til 4.
12: For kendskab, rutine, udførsel og overvejelser svarende til alle læringsmålene 1 til 8.

Evalueringen baseres på baggrund af:
- curriculum
- de stillede opgaver og
- en præsentatin af opgaveløsningerne samt en individuel eksamination

På samme dag som eksaminationen, umiddelbart før eksaminationen, præsenterer gruppen sammen opgaveløsningerne og projektet, inklusiv en demonstration af den konstruerede hardware.
Hver studerende har 10 minutter til sin præsentation. Gruppen koordinerer selv på en sådan måde at de vigtigste elementer i øvelser og projekt bliver dækket, at præsentationerne er forskellige og dækker et fornuftigt teknisk omfang.

Til præsentionen er underviser og censor til stede. Underviseren tager noter under eksaminationen.

Eksaminationen: Der er afsat 20 minutter pr studerende (alt inkl.) Eksaminationen er individuel. Underviser og censor stiller spørgsmål inspireret af det fremlagte materiale og præsentationen. Evalueringen er baseret på et generelt indtryk af den studerendes opnåede niveau i forhold til læringsmålene i kurset. Evalueringen baseres på rapporterne, præsenationen samt den individuelle eksamination.

Efter eksamen kan studerende, der måtte ønske det, pr e-mail bede om en konsultation, hvor eksamen og projektet kan diskuteres med underviseren.
Ved denne konsultation vil studerende, der ikke bestod eksamen, kunne få vejledning i hvordan man kan arbejde med henblik på at bestå eksamen.
Konsultationen gives normalt i begyndelsen af det efterfølgende semester.

Studerende, der læser på den danske linie, kan aflevere rapport på dansk.

Kurset gennemføres som studiegruppe, hvis der er få studerende.
I så fald justeres kursets indhold og emnerne i opgaverne.

Kursusansvarlig:

Kurt Jeritslev , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5119 , kjer@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 17. april, 2015