Kurset er beregnet til færdiggørelse på E diplom Ballerup.
Forventet undervisningstidspunkt ligger på mandage(E1A,E2A,
F1A,F2A). Det præcise undervisningstidspunkt aftales mellem de
studerende og underviseren.
Undervisningens placering:
Campus Ballerup
Ved små hold aftales undervisningstidspunkt mellem
underviseren og de studerende.
Undervisningsform:
50% undervisning/dialog og 50% praktisk design.
Som led i den praktiske del af kurset skal den studerende udføre 3
kursusopgaver indenfor områderne: måling på komponenter,
tids-reflektion og frekvens-domæne samt højfrekvens forstærker
design.
Aftales med underviser, Aftales med underviser,
forventet E1A, F1A
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
EBHSE-U01
Anbefalede forudsætninger:
Deltagerbegrænsning:
Minimum 5
Overordnede kursusmål:
Purpose:
Kurset er designet til at give den studerende grundlæggende
kompetencer indenfor komponenters opførsel ved høje frekvenser,
transmissionsteori og S-parametre samt danne grundlag for
videregående studier i mikrobølge teori og praktisk
anvendelse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende principper, teori, komponenter og metoder introduceret
i kurset.
Udvikle og anvende matematiske modeller for komponenter
Specificere, designe, beregne, analysere, modellere, simulere,
konstruere og teste analog hardware.
Samarbejde om at specificere, planlægge og gennemføre samt
dokumentere et design ved brug af relevante ingeniørmæssige
terminologier og sprogbrug.
Relate specifikationer, beregninger, simulationer og målinger
samt drage klare og relevante konklusioner.
Analysere forskelle mellem simuleringer og faktisk opnåede
resultater.
Diskutere forskellene mellem den relevante teori og
simuleringer og testresultater.
Vurdere nødvendige designændringer for at opnå en bedre
overensstemmelse mellem simuleringer og faktisk opnåede
resultateter.
Kursusindhold:
Komponenters egenskaber ved høje frekvenser.
Transmissionsledninger.
Reflektion af signaler afhængig af mistilpasset
belastningsimpedans.
Impedanstilpasning.
Smith Kort.
Tidsdomæne reflektioner- and frekvens domæne målinger.
S-parametre og S-parameter målinger (To-port målinger).
Brug af måleinstrumenter til høje frekvenser.
Litteraturhenvisninger:
Noter og Power Points.
Kurset anvender bogen:
Pozar: Microwave and RF Design of Wireless Systems
ISBN 0-471-32282-x
Wiley
Software: Smith program, RFSim99, ANSOFT Designer SV.
Bemærkninger:
Intern, mundligt eksamination baseret på grupperapport (rapport og
præsentation/demonstration af designed analog hardware).
7 trins karakterskala:
Karakteren gives ud fra følgende retningslinier:
02: For minimalt grundlæggende kendskab og rutine svarende til
læringsmålene 1 og 2.
7: For kendskab, rutine og udførsel svarende til løæringsmålene 1
til 4.
12: For kendskab, rutine, udførsel og overvejelser svarende til
alle læringsmålene 1 til 8.
Evalueringen baseres på baggrund af:
- curriculum
- de stillede opgaver og
- en præsentatin af opgaveløsningerne samt en individuel
eksamination
På samme dag som eksaminationen, umiddelbart før eksaminationen,
præsenterer gruppen sammen opgaveløsningerne og projektet, inklusiv
en demonstration af den konstruerede hardware.
Hver studerende har 10 minutter til sin præsentation. Gruppen
koordinerer selv på en sådan måde at de vigtigste elementer i
øvelser og projekt bliver dækket, at præsentationerne er
forskellige og dækker et fornuftigt teknisk omfang.
Til præsentionen er underviser og censor til stede. Underviseren
tager noter under eksaminationen.
Eksaminationen: Der er afsat 20 minutter pr studerende (alt inkl.)
Eksaminationen er individuel. Underviser og censor stiller
spørgsmål inspireret af det fremlagte materiale og præsentationen.
Evalueringen er baseret på et generelt indtryk af den studerendes
opnåede niveau i forhold til læringsmålene i kurset. Evalueringen
baseres på rapporterne, præsenationen samt den individuelle
eksamination.
Efter eksamen kan studerende, der måtte ønske det, pr e-mail bede
om en konsultation, hvor eksamen og projektet kan diskuteres med
underviseren.
Ved denne konsultation vil studerende, der ikke bestod eksamen,
kunne få vejledning i hvordan man kan arbejde med henblik på at
bestå eksamen.
Konsultationen gives normalt i begyndelsen af det efterfølgende
semester.
Studerende, der læser på den danske linie, kan aflevere rapport på
dansk.
Kurset gennemføres som studiegruppe, hvis der er få studerende.
I så fald justeres kursets indhold og emnerne i opgaverne.