Aftales med underviser, Eksamen afholdes på
Professionshøjskolen Metropol
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
SU-MF1-U1
Anbefalede forudsætninger:
,
Overordnede kursusmål:
Redegøre for samspillet mellem menneske, omgivelser og samfund ,
herunder socialisering, inklusion og eksklusion, kulturelle
forskelle, levevilkårs betydning for brug af sundhedsteknologier.
Redegøre for grundlæggende og udvalgte dele af det psykologiske
felt, til en forståelse af sundhedsteknologiingeniørens
arbejdsområde.
Redegøre for relevante pædagogiske teorier og deres
videnskabsteoretiske baggrund.
Redegøre for grundlæggende begreber i kommunikationsteori.
Sociologi:
Vurdere samspil mellem bruger og ingeniøren i sundhedsteknologi.
Reflektere over organisationers muligheder og begrænsninger ved
anvendelse af sundhedsteknologier.
Psykologi:
Redegøre for menneskets psykologiske udvikling og interaktionen
mellem menneske og teknologi.
Redegøre for reaktioner på belastninger og sygdom: stress og
krisetilstande, copingstategier.
Identifikation, løsning og forebyggelse af konflikter.
Reflektere over menneskets psykologiske udvikling i forhold til
ingeniørfaglige indsats.
Vurdere gruppestrukturer og –processer, anvende og udvikle etiske
og værdimæssige tilgange til samarbejdssituationer.
Kommunikation:
Målrette kommunikation i relation til formål, borgere/patienter og
sundhedsprofessionelle.
Strukturere en præsentation og formidling af viden.
Udarbejde og vurdere skriftligt formidlingsmateriale til brugere og
samarbejdspartnere.
Tilrettelægge og styre en diskussion og afholde et møde.
Pædagogik:
Reflektere over læringens kompleksitet, læringstyper, barrierer og
motivation hos målgruppen.
Analysere og vurdere lære- og undervisningsprocesser i tilknytning
til udvikling, evaluering og implementering af sundhedsteknologier
.
Planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til enkelt individer
og grupper af brugere i anvendelsen af sundhedsteknologier.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Sociologi: Diskutere og vurdere samspil mellem bruger og
ingeniøren i sundhedsteknologi, som eksperten i forbindelse med
udviklingen og implementeringen af sundhedsteknologier.
Sociologi: Reflektere over organisationers muligheder og
begrænsninger ved implementeringer af sundhedsteknologier.
Psykologi: Redegøre for menneskets psykologiske udvikling og
interaktionen mellem menneske og teknologi.
Psykologi: Kan indgå i og vurdere forskellige gruppestrukturer
og –processer, samt kunne anvende og udvikle etiske og værdimæssige
måder at forholde sig på i samarbejdssituationer i forbindelse med
sundhedsteknologi.
Kommunikation: Målrette kommunikation i relation til formål,
borgere/patienter og sundhedsprofessionelle.
Kommunikation: Udarbejde og vurdere mundtligt og skriftligt
formidlingsmateriale til brugere og samarbejdspartnere.
Pædagogik: Reflektere over læringens kompleksitet,
læringstyper, barrierer og motivation hos målgruppen.
Pædagogik: Planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til
enkelt individer og grupper af brugere i anvendelsen af
sundhedsteknologier.
Kursusindhold:
Sociologi - samspil mellem bruger og ingeniøren i
sundhedsteknologi, sociale og kulturelle baggrund,
organisationsociologi.
Psykologi - interaktionen mellem menneske og teknologi, menneskets
psykologiske udvikling og identitetsdannelse, personlighed og
personlig udvikling, menneskets reaktioner på belastninger og
sygdom, gruppestrukturer og –processer, etiske og værdimæssige
måder at forholde sig på i samarbejdssituationer.
Kommunikation - analysere, vurdere problemstillinger ved til
mundtlig kommunikation, målrette kommunikation, borgere/patienter
og sundhedsprofessionelle.
Pædagogik - didaktisk teori, professionelle og ikke-professionelle
samarbejdspartnere, analysere, planlægge og vurdere læreprocesser
ved udvikling, evaluering og implementering af sundhedsteknologier
.
Litteraturhenvisninger:
Kim Jørgensen, ”Kommunikation for sundhedsprofessionelle”, Gads
Forlag 2010.
Supplerende materiale distribueres i løbet af kurset.
Bemærkninger:
Klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser, studiebesøg og
formidling.