2015/2016

62483 Menneske og formidling 1

Informatik (100)
Sundhedsteknologi: 3. semester

Engelsk titel:

People and Dissemination 1

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

Efterår
Undervisningen i 13 ugers perioden er mandag, tirsdag på Professionshøjskolen Metropol, Sigurdsgade 26, 2200 København N.

Undervisningens placering:

Undervisningen er mandag, tirsdag på Professionshøjskolen Metropol, Sigurdsgade 26, 2200 København N.

Undervisningsform:

Klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser, projektarbejde og formidling.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Eksamen afholdes på Professionshøjskolen Metropol

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

SU-MF1-U1

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

Redegøre for samspillet mellem menneske, omgivelser og samfund , herunder socialisering, inklusion og eksklusion, kulturelle forskelle, levevilkårs betydning for brug af sundhedsteknologier.

Redegøre for grundlæggende og udvalgte dele af det psykologiske felt, til en forståelse af sundhedsteknologiingeniørens arbejdsområde.

Redegøre for relevante pædagogiske teorier og deres videnskabsteoretiske baggrund.

Redegøre for grundlæggende begreber i kommunikationsteori.

Sociologi:
Vurdere samspil mellem bruger og ingeniøren i sundhedsteknologi.
Reflektere over organisationers muligheder og begrænsninger ved anvendelse af sundhedsteknologier.

Psykologi:
Redegøre for menneskets psykologiske udvikling og interaktionen mellem menneske og teknologi.
Redegøre for reaktioner på belastninger og sygdom: stress og krisetilstande, copingstategier.
Identifikation, løsning og forebyggelse af konflikter.
Reflektere over menneskets psykologiske udvikling i forhold til ingeniørfaglige indsats.
Vurdere gruppestrukturer og –processer, anvende og udvikle etiske og værdimæssige tilgange til samarbejdssituationer.

Kommunikation:
Målrette kommunikation i relation til formål, borgere/patienter og sundhedsprofessionelle.
Strukturere en præsentation og formidling af viden.
Udarbejde og vurdere skriftligt formidlingsmateriale til brugere og samarbejdspartnere.
Tilrettelægge og styre en diskussion og afholde et møde.

Pædagogik:
Reflektere over læringens kompleksitet, læringstyper, barrierer og motivation hos målgruppen.
Analysere og vurdere lære- og undervisningsprocesser i tilknytning til udvikling, evaluering og implementering af sundhedsteknologier .
Planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til enkelt individer og grupper af brugere i anvendelsen af sundhedsteknologier.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Sociologi: Diskutere og vurdere samspil mellem bruger og ingeniøren i sundhedsteknologi, som eksperten i forbindelse med udviklingen og implementeringen af sundhedsteknologier.
  • Sociologi: Reflektere over organisationers muligheder og begrænsninger ved implementeringer af sundhedsteknologier.
  • Psykologi: Redegøre for menneskets psykologiske udvikling og interaktionen mellem menneske og teknologi.
  • Psykologi: Kan indgå i og vurdere forskellige gruppestrukturer og –processer, samt kunne anvende og udvikle etiske og værdimæssige måder at forholde sig på i samarbejdssituationer i forbindelse med sundhedsteknologi.
  • Kommunikation: Målrette kommunikation i relation til formål, borgere/patienter og sundhedsprofessionelle.
  • Kommunikation: Udarbejde og vurdere mundtligt og skriftligt formidlingsmateriale til brugere og samarbejdspartnere.
  • Pædagogik: Reflektere over læringens kompleksitet, læringstyper, barrierer og motivation hos målgruppen.
  • Pædagogik: Planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til enkelt individer og grupper af brugere i anvendelsen af sundhedsteknologier.

Kursusindhold:

Sociologi - samspil mellem bruger og ingeniøren i sundhedsteknologi, sociale og kulturelle baggrund, organisationsociologi.

Psykologi - interaktionen mellem menneske og teknologi, menneskets psykologiske udvikling og identitetsdannelse, personlighed og personlig udvikling, menneskets reaktioner på belastninger og sygdom, gruppestrukturer og –processer, etiske og værdimæssige måder at forholde sig på i samarbejdssituationer.

Kommunikation - analysere, vurdere problemstillinger ved til mundtlig kommunikation, målrette kommunikation, borgere/patienter og sundhedsprofessionelle.

Pædagogik - didaktisk teori, professionelle og ikke-professionelle samarbejdspartnere, analysere, planlægge og vurdere læreprocesser ved udvikling, evaluering og implementering af sundhedsteknologier .

Litteraturhenvisninger:

Kim Jørgensen, ”Kommunikation for sundhedsprofessionelle”, Gads Forlag 2010.

Supplerende materiale distribueres i løbet af kurset.

Bemærkninger:

Klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser, studiebesøg og formidling.

Kursusansvarlig:

Jytte Tolstrup , jtoj@phmetropol.dk
John Aasted Sørensen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5235 , jaas@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Ekstern samarbejdsinstitution:

Kurset gives i 13 ugers perioden på Professsionshøjskolen Metropol, Sigurdsgade 26, 2200 København N.

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 28. april, 2015