Gennemgang og øvelsesopgaver.
Fremlæggelse og diskussion, selvstudium.
Kursusarbejder, der løses i grupper af 2-3 studerende
Ved eet af de tre kursusarbejder vælger den studerende i samarbejde
med underviseren arbejdsgrundlaget.
Underviserne bidrager til gruppedannelsen der integrerer
udenlandske og danske studerende
Aftales med underviser, Kurset udbydes på engelsk
såfremt der deltager Exchange studerende
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
BBRO-T2
Anbefalede forudsætninger:
Overordnede kursusmål:
Den studerende skal erhverve sig dybere viden om og forståelse for
de særlige forhold, der gør sig gældende ved udformning, valg af
materialer, dimensionering og udførelse af broer.
Den studerende skal erhverve sig færdighed i projektering af
flerfags broer, dels en stibro i armeret beton, dels en vejbro i
spændbeton.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere og beskrive et valgt broprojekt.
Analysere og vurdere forskellige brotyper under hensyntagen til
anvendelse, fysiske betingelser, statisk virkemåde.
Analysere og vurdere forskellige brotyper under hensyntagen til
udførelsesmetoder.
Analysere og beregne påvirkninger i statisk bestemte og
ubestemte brodragere.
Analysere, vurdere og projektere brokonstruktioner i armeret
beton
Analysere, vurdere og projektere brokonstruktioner i forspændt
beton.
Reflektere over og begrunde valg af løsning.
Redegøre for gruppens samarbejde, med særlig fokus på
interaktion med udenlandske studerende.
Kursusindhold:
Broers konstruktive udformning og valg af materialer.
Brooverbygning: tværsnitsudformning, statiske modeller, beregning
af påvirkninger, eftervisning af bæreevne, for plader og bjælker i
armeret beton og spændbeton.
Brounderbygning: søjler, herunder eftervisning af bæreevne for
tværbelastede søjler, fundamenter og vederlag.
Broudstyr: Lejer, fugekonstruktioner, isolering.
Udførelse af broer under hensyntagen til eksisterende forhold.
Broreparation og vedligeholdelse.
Bemærkninger:
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og
en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.
For grupper bestående af exchange-studerende og danske studerende,
lægges der i bedømmelsen også vægt på forskellene i
gruppemedlemmernes faglige, sproglige og studiekulturelle baggrund,
samt på gruppens initiativer til at overvinde disse
forskelle.
Litteraturhenvisninger:
Oplyses ved kursusstart
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk