Projektarbejde i teams á 3-7 studerende.
De studerende finder selv, gerne med udgangspunkt i
praktikvirksomheden, et forandringsprojekt i en virksomhed. Det kan
f.eks. omhandle implementering af teknologi, bedre kunde og
markedsforståelse eller andre
forretningsoptimeringsprojekter.
Umiddelbart efter undervisningen
(3-ugers-kursus), Umiddelbart efter undervisningen
(3-ugers-kursus)
Evalueringsform:
Bedømmelsesform:
Tidligere kursus:
XIFP-U1
Anbefalede forudsætninger:
,
Overordnede kursusmål:
Det overordnede mål med kurset er at udvikle den studerendes evne
til – både selvstændigt og i særlig grad sammen med andre - at
arbejde systematisk med produktudvikling, innovation og
forretningsudvikling i en international sammenhæng. Den studerende
sættes i stand til at se helheder og fokusere på de centrale og
væsentlige problemstillinger i forbindelse med udvikling og
implementering af forretningskoncepter (der her skal forstås som
samlebegreb for produktudvikling, innovation, konsekvenser af
globaliseringen, m.v.).
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
demonstrere at der i projektet er sket en værdiskabelse hos
kunden/organisationen, igennem anvendelse af teori fra
X-IFT-U1/62244 og tidligere kurser.
demonstrere evner i projektarbejde - bl.a. ved at visualisere
processen.
præsentere på et professionelt niveau hvordan man implementerer
forretningsprocesser i praksis i en virksomhed.
kritisk reflektere over proces, metodevalg og
løsningsmuligheder ud fra teorien.
Både selvstændigt og sammen med andre - at vurdere og analysere
ovennævnte forandringsprocesser.
Anvende kulturforståelse i praksis
Anvende intraprenørskabsfaglighed i praksis
Anvende globale marketing og innovationsperspektiver i
praksis
Kursusindhold:
Der tages bl.a. udgangspunkt i semesterets forudgående undervisning
(se kursusbeskrivelsen for XIFT-U1/62244) og knyttes kontakt til en
virksomhed gerne med selvstændig produktudvikling og eksport til
flere markeder.
Under overskriften ”udvikling af forretningskoncepter” udarbejdes
et projekt i den pågældende virksomhed med udgangspunkt i en aktuel
problemstilling.
Projektet skal principielt indeholde følgende områder:
- Organisationen – (intraprenørskab, change management,
organisationsforståelse)
- Forretningsmæssige aspekter (økonomi, afsætning, salg, kultur og
sprog)
Der skal især fokuseres på samspillet mellem disse, specielt set i
lyset af de informationsteknologiske muligheder/ændringer.
Projektarbejdet dokumenteres med en præsentation, der således
kommer til at danne et beslutningsgrundlag for virksomheden.
Projektet opstartes i løbet af de første 10 ugers undervisning (se
XIFT-U1/62244). Projektet kører herefter fuldtid over fem uger, dog
fortsættes andet fremmedsproges-undervisning.
Litteraturhenvisninger:
Det materiale der er benyttet i teorikurset 62244.
Supplerende materiale efter aftale med underviserne.
Bemærkninger:
Det enkelte team præsenterer sit projekt (maksimalt 20 minutter) på
engelsk.
Derefter er der spørgsmål til projektet. Eksaminationsgrundlaget er
det projekt, som netop er præsenteret.
Man skal aflevere et oplæg (på engelsk) til eksamen svarende til
maksimalt fem A4-sider. Oplæget skal afleveres i fire ens
eksemplarer på et nærmere fastsat tidspunkt.
Med hensyn til selve oplægget er rammerne helt frie, dog skal de
kunne sendes i en kuvert til censor.