Modulet består af to dele: Strategi samt organisation, som i løbet
af modulet integreres i stigende grad.
Strategidelen har til formål at skabe indsigt i virksomhedens
indplacering i et konkret strategisk miljø under konkrete
strategiske vilkår. I forbindelse hermed at opnå forståelse for
nødvendigheden af at tænke og handle strategisk i forhold til den
konkrete situation.
Organisations- og ledelsesdelen indeholder en gennemgang af
organisationsteoretiske fænomener og giver en forståelse for
centrale organisatoriske og menneskelige mekanismer i forbindelse
med organisering af erhvervsvirksomheder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Viden og forståelse: Skal kunne forstå sammenhængen mellem
generelle samfundsforhold og virksomhedens fremtidsudsigter.
Viden og forståelse: Skal kunne forstå virksomhedens
organisering, som et sammenhængende komplekst valg af
handlingsmuligheder.
Viden og forståelse: Skal have viden om og kunne reflektere
over teorier og metoder inden for strategi og organisation.
Viden og forståelse: Skal kunne reflektere over
videnskabsteoretisk erkendelsesgrundlag i forbindelse med
strategiske og organisatoriske undersøgelser og eventuelle
interventionsforslag.
Færdigheder: Skal kunne beskrive, analysere og vurdere hvad
konkrete brancheforhold betyder for virksomhedens
handlemuligheder
Færdigheder: Skal kunne beskrive og analysere virksomhedens
indpasning i et sammenhængende værdikædesystem.
Færdigheder: Skal kunne beskrive virksomhedens organisatoriske
udfordringer på individniveau, gruppeniveau og total-niveau, med
henblik på at komme med forslag til justeringer eller forandringer
på et eller flere niveauer.
Færdigheder: Skal kunne komme med forslag til
implementeringsprocessen i forbindelse med konkrete forslag.
Kompetencer: Skal gennem anvendelse af relevante
analyseværktøjer give en præsentation af virksomhedens rammevilkår,
muligheder og trusler.
Kompetencer: Skal gennem anvendelse af relevante
analyseværktøjer give en præsentation af virksomhedens styrker og
svagheder.
Kompetencer: Skal kunne komme med forslag til
kompetenceudvikling for virksomheden som helhed og på
individniveau.
Kompetencer: Skal kunne fremsætte handlingsinitiativer og
vurdere såvel potentialet som risici relateret til disse i
forbindelse med deres implementering samt på længere
sigt.
Kursusindhold:
Indhold:
• Idégrundlag og målsætning for virksomheden.
• Den strategiske beslutningsproces.
• Strategiske analyseredskaber (”værktøjskassen”).
• Virksomhedens strategiske position og ressourcebasis.
• Generisk strategi.
• Værdikæder og værdikædesystemer.
• Gennemførelse af strategier, forandring og udvikling.
• Organisationsstruktur.
• Virksomhedskultur.
• Ledelse og lederroller.
• Grupper og teams.
• Individ, job og motivation.
• HR-cyklus fra rekruttering til pensionering.
• Kompetencestrategi.
• Kompetencegab-analyser.
• Udvikling af menneskelige ressourcer.
• Virksomhedens informationssystemer.
• Videnledelse og læringsprocesser i organisationer.
• Organisations- og omverdensundersøgelser i erkendelsesmæssigt
perspektiv.