2015/2016

62200 Interkulturel management og marketing

Forretningsudvikling (100)
Tværfagligt valgfag
Kurset henvender sig IKKE til studerende på Eksport og Teknologi, da samme fag udbydes på 7. semester, kursus 62244 Innovation af forretningskoncepter - teori.

Engelsk titel:

Cross-Cultural Management and Marketing

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

Efterår
Forår
Kurset ligger samtidig med kursus 62244 Innovation af forretningskoncepter - teori på Eksport og Teknologis 7. semester.

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Aktiv studenterdeltagelse, som inkluderer nøgleintroduktioner og gruppearbejde for at forbedre forståelsen jf. Bjarne Herskins Synergimodel. Ugentlige studenterpræsentationer, som udgør en stor del af kurset.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

XCCMM-U1

Pointspærring:

Overordnede kursusmål:

At forberede de studerende til at kunne identificiere og analysere de udfordringer og muligheder, der findes i et globalt forretningsmiljø.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forklare kulturelle variabler og dynamikker i international marketing
  • analysere forhandlingssituationer og udvælge passende forhandlingsstrategier
  • opnå viden om globalisering af forretnings- og marketingsmiljøer, herunder reflektion om sprog og interkulturelkommunikation.
  • skabe interkulturelle marketingsstrategier
  • analysere produktstandardisering og fleksibilitet og deres udfordringer i et globalt miljø
  • forstå den kritiske rolle prisfastsættelse spiller i international marketing
  • analysere og forklare international distribution, netværk og promotion
  • opnå viden om forretningsinnovation

Kursusindhold:

Kulturelle variabler og dynamikker i international marketing.
Overvejelser mht. til sprog og interkulturelkommunikation.
Forhandlingsstrategier.
Globaliseringsdrivere i forretnings- og marketingsmiljøer.
Interkulturel marketingsstategi.
Produktstandardisering og fleksibilitet.
Prisfastsættelsens kritiske rolle.
Internationale distributionskanaler, netværk og promotion.
Forretningsinnovation.

Litteraturhenvisninger:

Usunier, J.C. & Lee, J.A.(2013) Marketing Across Cultures, 6th ed., Pearson
Schilling, M.A. (2013) Strategic Management of Technological Innovation, 4th ed. McGraw-Hill
Mondahl, Margrethe Smedegaard, Svendsen, Lisbet Pals & Rasmussen, Jonas (2010). Professional Oral Communication in English. Handelshøjskolens Forlag.

Bemærkninger:

Eksportingeniørstuderende kan ikke tilmelde sig dette kursus.

Kursusansvarlig:

Charlotte Conradsen Jørgensen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5411 , ccjo@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 21. april, 2015