2015/2016

62193 International markedsføring af netværksbaserede IT-systemer

Informatik(42), Forretningsudvikling(58)
Eksport: 4. semester

Engelsk titel:

International Marketing and Internet based IT-Systems

Sprog:

Point( ECTS )

7,5

Kursustype:

Diplomingeniør
 

Skemaplacering:

E3A (tirs 8-12) og E5A (ons 8-12) og Januar
F3A (tirs 8-12) og F5A (ons 8-12) og Juni
Undervisningen i 13-ugers perioden, der bygger op til dette projekt-kursus, er integreret i kurset 62197's undervisning. Projektarbejdet er på fuld tid den sidste del af 13-ugers perioden og i 3-ugers perioden.

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Projektarbejde i grupper

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Aftales med underviser, Eksamen ligger i de sidste to dage af 3-ugers perioden

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

XIMNIS-U1

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

At sætte de studerende i stand til at arbejde tværfagligt med en selvvalgt problemstilling indenfor fagområderne:
- Netværksbaserede IT-systemer
- International markedsføring
- International økonomi
- Skriftlig engelsk

At kunne anvende teoretiske modeller, metoder og principper fra merkantile, økonomiske, sproglige, elektrotekniske og informationsteknologiske fagområder ved løsning af den selvvalgte problemstilling.
At sætte de studerende i stand til at agere på et ikke-praktisk niveau inden for netværksbaserede IT-systemer.

At give de studerende grundlæggende forståelse for de ændrede forudsætninger virksomheden står over for ved salg til udlandet. Faget giver metoder til at vurdere muligheder på det internationale marked. Der fokuseres på internationaliseringsstrategi, der skal gøre den studerende i stand til at træffe valg omkring marked, distribution og styring, konkurrenceevne, brug af relationsmarkedsføring samt mulige beskyttelsespolitikker. Endvidere er e-business/m-commerce og virksomhedens internationale konkurrenceevne emner, der skal gøre den studerende i stand til at vurdere muligheder/​begrænsninger på det internationale marked.

Sprog (engelsk):
• Afpasse rapportens sprog til formålet
• Anvende korrekt, klart, præcist og læservenligt sprog
• Inkludere korrekte lettilgængelige ordlister omfattende fagspecifikke termer/forkortelser, som forklares på engelsk
• Anføre bibliografi og kilder korrekt

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Dokumentere et ”all-round” kendskab til og overblik over de berørte temaer og begreber inden for de tre fagområder.
  • Identificere og anvende analytiske modeller inden for de tre fagområder korrekt.
  • Formulere sig skriftligt på engelsk
  • At kunne sortere en stor mængde indsamlet materiale og dokumentere projektarbejdets vigtigste resultater så disse fremstår klart og præcist. Samt forholde sig kritisk til resultaterne
  • At opbygge en projektrapport på en for læseren logisk måde, og sådan at læseren får en sikker fornemmelse af en rød tråd fra problemformuleringen til konklusionen under læsningen af rapporten.
  • Forholde sig kritisk til andre studerendes materiale og formulere kvalificerede spørgsmål til dette
  • Arbejde i et projekt-team og udvise samarbejdsevner
  • Anvende fagterminologi fra de tre fagområder korrekt

Kursusindhold:

De studerende arbejder sammen i grupper, som er sat sammen så alle studerende i gruppen har samme 2. fremmedsprog. Gruppen afleverer efter 5 uger en projekt-rapport. Rapporten læses af kursus-vejlederne og en anden projekt-gruppe. Denne anden projekt-gruppe har som opgave sammen med kursus-vejlederne at stille kritiske/​uddybende/​opklarende spørgsmål til projekt-rapporten ved eksamen. (Hver gruppe har altså to opgaver - at skrive en rapport selv - og at læse/stille spørgsmål til en anden gruppes rapport). Se i øvrigt også under Prøveform og Bemærkninger.

Det faglige hovedindhold fremgår af kursusbeskrivelsen for kurset "International Markedsføring, International Økonomi, Computer Netværk" - kursus nr. 62197.

Bemærkninger:

Formulerede rammer for spørgerunden ifm. peer assessment sikrer, at alle studerende:
1) Modtager spørgsmål inden for alle fagområder og
2) Får lejlighed til at stille spørgsmål inden for alle fagområder
Der er ligeledes formuleret rammer for, hvordan det skal markeres i rapporten hvilke studerende, der har medvirket ved tilblivelsen af hvilke afsnit.
Da tværfagligheden er meget vigtig, er det et krav at alle studerende skal bidrage med afsnit til rapporten inden for alle tre fagområder.

Kursusansvarlig:

Karin Siegumfeldt , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5224 , ksie@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 23. februar, 2016