De overordnede mål for kurset er, at den studerende skal
- opnå erfaring med tværfagligt projektarbejde, således at denne
erfaring senere kan anvendes i andre sammenhænge
- trænes i at samle og formidle viden ved hjælp af hjemmesider,
fremlæggelser og teknisk rapportskrivning indenfor kursets
fagområder.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Projekt: -formidle et fagligt indhold til en defineret
målgruppe
- planlægge og styre et projektforløb
- reflektere over arbejdsproces og læring for gruppen og sig
selv.
Miljø og kemi: forklare de almindeligste miljøeffekter
- beskrive et produkt ud fra kemien i de materialer der indgår
i det og de processer det gennemgår
- udarbejde en miljøvurdering af et produkt ved hjælp af en
forenklet metode: MEKA eller CO2 fodspor
- diskutere resultatet af miljøvurderingen
IT: - anvende HTML and cascading style sheets i forbindelse med
opbygning af hjemmesider
- teste hjemmesides funktionalitet i forhold til en defineret
målgruppe.
Videnskabsteori: -forklare hvordan man etablere pålidelig viden
om et produkts livscyklus i et videnskabeligt perspektiv
- redegøre for omstændigheder ved etablering af videnskabelig
viden og denne videns tilknytning til og forskel fra andre former
for viden, fx hverdagsviden
- reflektere over forskellige naturvidenskabelige og
ingeniørfaglige metoder.
Kursusindhold:
Projektarbejde
Miljø og Kemi:
Metoder til at lave miljøvurderinger af produkter.
Energiforsyning og miljøeffekter: energikilder, drivhuseffekt,
ozonlag og ozondannelse, forsuring, næringssaltbelastning,
rensning, BAT (Best Available Technicques).
Materialer: grundstoffer, plast og metaller, kemiske reaktioner og
processer, ligevægte, syrer og baser, forsyningshorisonter
Kemikalier: organisk stofkemi, kemikalievurderinger, miljøgifte.
Arbejdsmiljø, affald.
Videnskabsteori:
Modeller som middel til viden, videnskabelig redelighed
IT:
Browser, hyperlinks, HTML, CSS, målgrupper, opbygning af en
ensartet website.
Litteraturhenvisninger:
Miljøstyrelsen: Renere luft.
Noter til grundlæggende kemi evt. suppleret med relevant lærebog.
Russ Weakley, CSS, Forlag Libris (www.libris.dk).
Samt hvad der oplyses ved undervisningens begyndelse.
Bemærkninger:
Kurset afsluttes med en mundtlig eksamen med ekstern censur og en
tal-karakter.
Eksamen består af en projektfremlæggelse og en individuel del, hvor
det forventes at den studerende kan gøre rede for det faglige
indhold i projektet og samtidig stilles spørgsmål indenfor kursets
hovedindhold.
Der afsættes 40 min. pr studerende.
Bedømmelsen baseres på et generelt indtryk af den studerendes
niveau i relation til kursets læringsmål. Evalueringen baseres på
arbejdsprocessen, som den dokumenteres i projektrapporten, på
præsentationen, på projektets faglige indhold, på om den skrevne
projekt lever op til de stillede krav (j.fr projektbeskrivelsen) og
formidler stoffet, på det engelske sprog samt på den studerendes
præstation under den individuelle eksamination.
Det er en forudsætning for at deltage i eksamen:
at obligatoriske opgaver og laboratorieøvelser er udført og
afleveret til den meddelte dato og godkendt af læreren,
og at aftaler med vejlederen, som er lavet i forbindelse med
projektarbejdet, er overholdt.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk