2015/2016

62134 Strategisk Analyse og udvikling

Forretningsudvikling(100)
Tværfagligt valgfag

Engelsk titel:

Strategic Analysis and Development

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

E2B (tors 8-12)
F2B (tors 8-12)

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Klasseundervisning, diskussioner, gruppeøvelser samt præsentationer af virksomhedscases

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser, Aftales med underviser

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

PISTRAT-E1

Deltagerbegrænsning:

Maksimum: 40

Overordnede kursusmål:

At træne de studerendes evner til at vurdere og udvikle virksomheds-strategier i forskellige forretningsmæssige situationer. Endvidere trænes de studerendes evner til at samarbejde og kommunikere på engelsk med personer med anden national baggrund

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Demonstrere kendskab til centrale begreber og modeller inderfor strategisk ledelse samt evner til at kommunikere herom på engelsk
  • Anvende kursets værktøjer og modeller til at analysere virksomhedens omgivelser mhp. at identificere strategiske trusler og muligheder
  • Anvende kursets værktøjer og modeller til at analysere virksomhedens ressourcer og kompetencer mhp. at identificere virksomhedens strategisk styrker og svagheder
  • Redegøre for hvordan virksomhedskultur og -historie påvirker virksomhedens strategiske udviklingsmuligheder
  • Identificere virksomhedens interessenter og analysere deres betydning for virksomhedens valg af strategi
  • Redegøre for forskellige typer af overordnede forretningsstrategier samt specifikke strategier mhp. på at øge virksomheders internationalisering og innovationsevne
  • Vurdere forskellige forretningsstrategiers potentiale med udgangspunkt i analyser af virksomhedens konkurrencemæssige situation
  • Redegøre for metoder og udfordringer i forbindelse med implementering af strategiske ændringer

Kursusindhold:

- Virksomhedens overordnede mission, vision, og værdigrundlag
- Interessentanalyse
- Strategisk analyse (intern og ekstern)
- Identifikation af kritiske succesfaktorer og behov for kompetenceudvikling
- Generiske konkurrence- og koncernstrategier
- Udvikling af forslag til forretningsstrategier
- Evaluering og valg af strategi
- Introduktion til strategiimplementering
- Virksomhedcases

Litteraturhenvisninger:

Johnson, Whittington & Scholes: Exploring Strategy - Text and cases, Pearson FT Prentice Hall, 9th. or 10th. ed.
Bemærk at DTU Bibliotek Ballerup har klassesæt til udlån.

Bemærkninger:

Kurset er en del af International Business Semester (IBS). Indstilling til eksamen forudsætter som udgangspunkt deltagelse i gruppepræsentationer samt fremmøde til minimum 80% af lektionerne

Kursusansvarlig:

Frank Allan Hansen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup, Tlf. (+45) 3588 5265 , fall@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Kursushjemmeside:

-

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 04. maj, 2015