At træne de studerendes evner til at vurdere og udvikle
virksomheds-strategier i forskellige forretningsmæssige
situationer. Endvidere trænes de studerendes evner til at
samarbejde og kommunikere på engelsk med personer med anden
national baggrund
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Demonstrere kendskab til centrale begreber og modeller inderfor
strategisk ledelse samt evner til at kommunikere herom på
engelsk
Anvende kursets værktøjer og modeller til at analysere
virksomhedens omgivelser mhp. at identificere strategiske trusler
og muligheder
Anvende kursets værktøjer og modeller til at analysere
virksomhedens ressourcer og kompetencer mhp. at identificere
virksomhedens strategisk styrker og svagheder
Redegøre for hvordan virksomhedskultur og -historie påvirker
virksomhedens strategiske udviklingsmuligheder
Identificere virksomhedens interessenter og analysere deres
betydning for virksomhedens valg af strategi
Redegøre for forskellige typer af overordnede
forretningsstrategier samt specifikke strategier mhp. på at øge
virksomheders internationalisering og innovationsevne
Vurdere forskellige forretningsstrategiers potentiale med
udgangspunkt i analyser af virksomhedens konkurrencemæssige
situation
Redegøre for metoder og udfordringer i forbindelse med
implementering af strategiske ændringer
Kursusindhold:
- Virksomhedens overordnede mission, vision, og værdigrundlag
- Interessentanalyse
- Strategisk analyse (intern og ekstern)
- Identifikation af kritiske succesfaktorer og behov for
kompetenceudvikling
- Generiske konkurrence- og koncernstrategier
- Udvikling af forslag til forretningsstrategier
- Evaluering og valg af strategi
- Introduktion til strategiimplementering
- Virksomhedcases
Litteraturhenvisninger:
Johnson, Whittington & Scholes: Exploring Strategy - Text and
cases, Pearson FT Prentice Hall, 9th. or 10th. ed.
Bemærk at DTU Bibliotek Ballerup har klassesæt til udlån.
Bemærkninger:
Kurset er en del af International Business Semester (IBS).
Indstilling til eksamen forudsætter som udgangspunkt deltagelse i
gruppepræsentationer samt fremmøde til minimum 80% af
lektionerne