2015/2016

62063 SME Innovation and intrapreneurship

Produktionsudvikling (66), Informatik (17), Maskin og Design (17)

Engelsk titel:

SME Innovation and intrapreneurship

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Diplomingeniør
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

E5A (ons 8-12) og E5B (ons 13-17)
F5A (ons 8-12) og F5B (ons 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Ballerup

Undervisningsform:

Teambaseret. 4-5 uger med problemudforskning og træning tværfagligt teamarbejde. 8-9 uger med R&D arbejde i laboratorierne. Arbejdet med tværfaglig innovation i praksis er hårdt. Der er oppe og nedture og det kræver som minimum at du er klar til at yde en ekstra indsats hver uge.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

Aftales med underviser

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 12 Maksimum: 40

Overordnede kursusmål:

Målet med kurset er at udvikle den studerende evne til at arbejde tværfagligt med innovation på virkelige opgaver med fokus på udfordringer og fordele ved at arbejde I en mindre eller mellemstor virksomhed (SME). Det er et ingeniørkursus så en prototype eller en implementering af jeres løsning er obligatorisk.

Den første del af kurset (4-5 uger) er målrettet gennem kreative metoder at udfordre den initielle problemformulering fra virksomheden og at lære I både teori og praksis hvad det vil sige at arbejde tvær-disciplinært. I løbet af R&D perioden (uge 5/6-13) kombinerer de studerende deres fagligheder, såvel som tilegner sig nye færdigheder, for at skabe en konkret løsning på problemstillingen. Resultatet af denne fase er en på forhånd aftalt prototypestadie af løsningen.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Planlægge, eksekvere og evaluere en virkelig, teknologibaseret innovationsproces. Denne præsenteres igennem et forretningsoplæg og en prototype af den endelige løsning.
  • Udvælge og anvende relevante innovative og entreprenante metoder I både den eksplorative og eksekveringsfasen.
  • Udvikle og teste en prototype fra et teknisk, burger og kunder/​forretningsperspektiv.
  • Bidrage til en innovationsproces, med egne kernefaglige kompetencer og agere som en teamplayer I et tværfagligt team. Dertil at være I stand til at balancere forventninger internt I teamet og demonstrere projektledelses kompetencer.
  • Debattere med eksperter fra andre fagligheder og respektfuldt udfordre deres synspunkter med det formal at nå det bedste kompromis.
  • Demonstrere en holistisk forståelse for SME udfordringer med innovation. Dette præsenteret i et forretningsoplæg som inkluderer økonomiske, markedsmæssige, patent, tekniske og interne såvel som eksterne faktorer.
  • Forklare den intraprenante proces, analyse og handlinger foretaget under teamarbejdet.
  • I præsentationen af den tekniske løsning, være I stand til at argumentere for valg og forklare detaljer både relaterede og ikke-relaterede til din egen faglighed.

Kursusindhold:

Dette kursus sigter mod at træne din evne til at deltage i og lede effektive tværfaglige teams. Dette inkluderer at fordybe dig i at forstå og udfordre andre fagligheder og dele din viden og praksis fra din faglighed i f.eks. små oplæg.
Arbejdende med virkelige tekniske problemstillinger som SME’erne sidder med burger vi en learning-on-demand tilgang til at løse de specifikke problemer. Vi anlægger et holistisk perspektiv på de komplekse ingeniørproblemer inkluderende, teknologiske, design, marked og økonomiske overvejelser når projektet drives fremad. Entreprenante, innovative og agile metoder matches med traditionel ingeniørudvikling for på den måde at skabe en effektiv udviklingsproces. I slutningen af kurset vil I skabe et forretningsforslag og en teknisk holdbar prototype og præsentere det som en del af jeres eksamen. Hvert individ er ansvarlig for beslutninger og argumenter i hele projektet.
Som deltager på dette kursus bør du være klar til at udfordre dig selv; bevæge dig ind i ukendte processer, være villig til at prøve at forstå andre fagligheder og ikke mindst være villig til at gøre en ekstra indsats for ikke bare at lære fra processen, men også levere på de aftalte leverancer til virksomheden.

Litteraturhenvisninger:

Undervisningsmaterialet bliver samlet på CampusNet

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Nynne Budtz Christiansen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , nmch@dtu.dk

Institut:

62 DTU Diplom

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 04. maj, 2015