Den studerende skal overordnet kunne dokumentere evne til på et
metodisk og analytisk grundlag at gennemføre en praksisnær og
kompleks problem-løsning inden for uddannelsens overordnede formål.
Med udgangspunkt i Design Thinking skal den studerende indgå i team
der arbejder projektorienteret med selvvalgt problemstilling
indenfor en overordnet tematik.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Identificere, afgrænse og beskrive brugerbehov indenfor det
stillede tema.
Udvikle innovative løsningsforslag på baggrund af en analyse og
diskussion af de identificerede brugerbehov.
Vælge, anvende og redegøre for relevante teorier og
analysemetoder og procesmodeller
Anvende relevant humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk
viden i projektarbejdet
Diskutere og vurdere de foreslåede løsningers
realiserbarhed.
Planlægge, organisere og reflektere over teamprocesser og
roller i teamets arbejde
Opnå færdigheder i akademisk rapportskrivning
Opnå færdigheder i at arbejde med Itterative prototyping
processer
Reflektere over etiske og moralske aspekter relateret til den
brugercentrerede tilgang
Kursusindhold:
Der vil i perioden blive undervist i relevant teori og metode
omkring brugerdreven innovation, som forudsættes inddraget i
arbejdet og afrapporteringen. Der vil ligeledes blive undervist i
akademisk metode og rapportskrivning. Herudover vil der vil være
fokus på teamprocesser, teamsamarbejde og teamroller, som skal
afrapporteres og reflekteres
Litteraturhenvisninger:
"Den Gode opgave", Lotte Rienecker
Bemærkninger:
-
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk