Forelæsninger. Individuel litteraturlæsning og selvstudier i
grupper. Opgaveløsning i grupper. Fremlæggelse i plenum. Eksterne
indlæg, herunder film, gæsteforelæsere og eksterne
undervisere
Den studerende skal overordnet, på et metodisk og analytisk
grundlag, kunne dokumentere evnen til at identificere og beskrive
samt udarbejde en praksisnær og kompleks problemløsning. Gennem
teoretisk og praktisk projektarbejdet skal den studerende opnå
kendskab og kunne anvende grundlæggende projektledelsesværktøjer
med fokus på tidsplanlægning. Desuden skal den studerende kunne
håndtere komplekse problemstillinger, anvende
dataindsamlingsværktøjer i praksis, kritisk og analytisk vurdering
af data, samt grundlæggende færdigheder i rapportskrivning og
skriftlig fremstilling.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Definere og beskrive et innovativt koncept i et omfang og med
en detaljeringsgrad, der svarer til en kravspecifikation på et
professionelt niveau
Illustrere / formulere og afgrænse problemstillingen inden for
det valgte opgavefelt
Anvende teorier, metoder og modeller til løsning af en praktisk
problemstilling
Planlægge, strukturere og reflektere over
projekt/gruppearbejdet
Udføre en selvstændig dataindsamling, bearbejde de indsamlede
data samt foretage en kritisk analyse
Udvælge og begrunde valg af løsninger
Afrapportere problemstilling, metode, problemløsning og
konklusion i rapportform på det akademiske niveau der forventes af
en Diplomingeniør
Tilknytte semesterets forskellige fagligheder fra
specialretningerne samt faget konceptkommunikation på et
professionelt niveau
Kursusindhold:
Kursets hovedindhold er som udgangspunkt grundbegreberne i den
problembaserede opgaveløsning og videnskabelige arbejdsmetode.
Dertil kommer andre elementer som projektplanlægning og
databehandling
Litteraturhenvisninger:
Den skinbarlige virkelighed af Ib Andersen. Uddrag af :
Grøftegravning i metodisk perspektiv af Grethe Heldbjerg, Metode og
projektskrivning af Thomas Harboe. Udvalgte cases