Ordet produktudvikling dækker i denne fagbeskrivelse fysiske,
virtuelle, interaktions eller servicebaserede frembringelser.
At den studerende opnår kendskab til en produktudviklingsproces med
de delprocesser en produktudviklingsproces indeholder.
At den studerende opnår forståelse for vigtighed og relevans af de
enkelte delprocessers placering og indflydelse på den samlede
produktudviklingsprocess.
At den studerende forstår koblingen mellem de forskellige
fagområder, der indgår i produktudviklingsprocessen, således at den
studerende senere vil kunne påtage sig en projektlederrolle i et
givent produktudviklingsprojekt.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Have viden om forskellige produktudviklingsprocesser.
Være i stand til at opregne hovedfaserne i
produktudvikling.
Kunne identificere og beskrive produktmuligheder.
Kunne forstå vigtigheden af intellektuelle rettigheder, og
beskrive dem i specifikationer
Kunne søge og inddrage relevante regulativer og normer samt
sikkerhedskrav til produkter.
Kan beskrive en teamsammensætning med hensyn til hvilke
faggrupper et givent produktudviklingsforløb kræver inddraget.
Kan foretage en produktspecifikation med inddragelse af
bæredygtighed og mijløbelastning
Kan foretage en overordnet tidsestimering af et
produktudviklingsforløb.
Kan foretage en overordnet planlægning med udgangspunkt i en
kravspecifikation.
Kan foretage Patentscreeninger samt briefe
patentagenter.
Kursusindhold:
Produktudviklingsprocesser og tilhørende delprocesser. Teoretisk og
praktisk værkstedsarbejde
Litteraturhenvisninger:
Product design and Development af Karl T. Ulrich og Steven D.
Eppinger. 5´udgave 2012
Gennemgående case med udgangspunkt i et udvalgt produkt.
Udvalgte artikler.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk