Kursets mål er at udvide den studerendes tankesæt og færdigheder
med henblik på en række innovative og synteseorienterede tilgange
til planlægning, tilrettelæggelse og design, i en socioteknisk
kontekst. Kurset bygger på en række faglige indsigter af teoretiske
og metodologiske art, indenfor innovation og teknologiudvikling,
med afsæt i et konstruktivistisk, 'social formning af
teknologi' perspektiv, kendetegnet ved aktør-netværks teori,
social konstruktion af teknologi og symbolsk interaktionisme.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Anvende en bred aktør- og artifakt forståelse til, at udforske
produkter og teknologier i en samfundsmæssig kontekst med.
Redegør for aktør-konfigurationer og betydningen af
multivalens, i et design- og planlægningsøjemed.
Anvende framing til at udforske design-brugs forhold med,
gennem domesticering i et i mulit-aktør perspektiv.
Foretage en analytisk udfoldelse af design/planlægning, som en
social, og betinget, heterogen proces.
Anvende generativ prototyping til at understøtte divergente og
konvergente processer i design og planlægning med.
Forstå den gensidige forhold mellem ingeniørens afgrænsning af
problemer/muligheder henholdsvis handlerummet for det skabende,
løsningsorienterede arbejde.
Adressere indrullering og samordning af af forskelligartede
videnskilder, gennem et synteseorienteret fokus.
Adressere afvejning og integration af miljø-, arbejdsmiljø- og
organisatoriske hensyn gennem et design-/udviklingsforløb.
Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en
række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
Arbejde refleksivt med behandling af kursets teorier og metoder
gennem en række relevante problemstillinger, indenfor design og
planlægning.
Kursusindhold:
Den studerende præsenteres for og beskæftiger sig med en række
eksemplariske studier af teknologi- og produktudvikling, samt en
teoretisk og metodologisk funderet sæt af praktiske analytiske
værktøjer, at behandle sådanne cases med.
• Heterogenitet i formning af design og innovation
• Identificering, kortlægning og håndtering af aktør
(re)konfigurationer
• Abductivanalyse
• Generativ prototyping og Co-design
• Vidensmediering i og gennem designprocesser
• Analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• Grænseobjekter som 'sensitizing device' i analyse,
intervention og syntese.
• Grænsedragninger og håndtering af tradeoffs i syntesearbejde:
e.g. kravspecificering.
• Samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske
projekter
Litteraturhenvisninger:
Kursuskompendier
Bemærkninger:
Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper,
som forbinder teori- og metodeanvendelse til udleverede cases, mhp.
formativ evaluering.
En sluttelig projektrapport, som udarbejdes i mindre grupper.
Projektet baseres på et konkret caseemne, med egen undersøgelse af
en dertilhørende problemstilling, ved hjælp af feltarbejde
omhandlende ingeniører og relevante institutioner.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk