2015/2016

42640 Socioteknisk design

Engelsk titel:

Sociotechnical Design

Sprog:

Point( ECTS )

10

Kursustype:

Kandidat
Ph.d.
Kurset udbydes under tompladsordningen
 

Skemaplacering:

E1 (man 8-12, tors 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppeøvelser, peer review, og projektarbejde i mindre grupper

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E1A, E1B

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

,

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at udvide den studerendes tankesæt og færdigheder med henblik på en række innovative og synteseorienterede tilgange til planlægning, tilrettelæggelse og design, i en socioteknisk kontekst. Kurset bygger på en række faglige indsigter af teoretiske og metodologiske art, indenfor innovation og teknologiudvikling, med afsæt i et konstruktivistisk, 'social formning af teknologi' perspektiv, kendetegnet ved aktør-netværks teori, social konstruktion af teknologi og symbolsk interaktionisme.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende en bred aktør- og artifakt forståelse til, at udforske produkter og teknologier i en samfundsmæssig kontekst med.
  • Redegør for aktør-konfigurationer og betydningen af multivalens, i et design- og planlægningsøjemed.
  • Anvende framing til at udforske design-brugs forhold med, gennem domesticering i et i mulit-aktør perspektiv.
  • Foretage en analytisk udfoldelse af design/planlægning, som en social, og betinget, heterogen proces.
  • Anvende generativ prototyping til at understøtte divergente og konvergente processer i design og planlægning med.
  • Forstå den gensidige forhold mellem ingeniørens afgrænsning af problemer/muligheder henholdsvis handlerummet for det skabende, løsningsorienterede arbejde.
  • Adressere indrullering og samordning af af forskelligartede videnskilder, gennem et synteseorienteret fokus.
  • Adressere afvejning og integration af miljø-, arbejdsmiljø- og organisatoriske hensyn gennem et design-/​udviklingsforløb.
  • Vurdere forudsætninger for, og den praktiske betydning af, en række metoder og værktøjer i ingeniørdesign.
  • Arbejde refleksivt med behandling af kursets teorier og metoder gennem en række relevante problemstillinger, indenfor design og planlægning.

Kursusindhold:

Den studerende præsenteres for og beskæftiger sig med en række eksemplariske studier af teknologi- og produktudvikling, samt en teoretisk og metodologisk funderet sæt af praktiske analytiske værktøjer, at behandle sådanne cases med.

• Heterogenitet i formning af design og innovation
• Identificering, kortlægning og håndtering af aktør (re)konfigurationer
• Abductivanalyse
• Generativ prototyping og Co-design
• Vidensmediering i og gennem designprocesser
• Analyse af design aspekter vedrørende arbejds- og videnprocesser
• Grænseobjekter som 'sensitizing device' i analyse, intervention og syntese.
• Grænsedragninger og håndtering af tradeoffs i syntesearbejde: e.g. kravspecificering.
• Samordning af komplekse afhængighedsforhold i større teknologiske projekter

Litteraturhenvisninger:

Kursuskompendier

Bemærkninger:

Øvelser i form af udfærdigelse af arbejdsnotater i mindre grupper, som forbinder teori- og metodeanvendelse til udleverede cases, mhp. formativ evaluering.
En sluttelig projektrapport, som udarbejdes i mindre grupper. Projektet baseres på et konkret caseemne, med egen undersøgelse af en dertilhørende problemstilling, ved hjælp af feltarbejde omhandlende ingeniører og relevante institutioner.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Yutaka Yoshinaka , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 6065 , yosh@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 29. april, 2015