2015/2016

42575 Teknologi og Innovationsledelse

This course is provided only once in the autumn semester. Priority is given to the students in the MSc of Management Engineering students. Students are strongly recommended NOT to take the TEMO course (88706) at the same time because the work for taking both TEMO course and this course will be too heavy.

Engelsk titel:

Technology and Innovation Management

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

E3B (fre 13-17)

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Undervisningsform:

Forelæsninger, case studier, gruppearbejde og individuel rapport

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

E3B

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

42075

Pointspærring:

Deltagerbegrænsning:

Minimum 60

Overordnede kursusmål:

Formålet med kurset er at præsentere den studerende for en række perspektiver på teknologisk innovation gennem en aktiv læringsproces, hvor den studerende får en forståelse for grundlæggende teorier og metoder indenfor innovationsledelse.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definere hvad innovation er,hvilke typer af innovationer der eksisterer, og forklare hvorfor innovation er vigtigt.
  • Forklare teknologiens rolle i innovation både i teori og i praksis.
  • Identificere relevante spørgsmål om innovation i anvendte cases.
  • Forklare centrale begreber i Schumpeters teorier om innovation i forhold til teknologisk innovation.
  • Forklare de centrale begreber i ressourcebaseret perspektiv og dets relevans for innovationsstrategi.
  • Forklare nøglebegreberne i teorier omkring viden og læring, og disses relevans for innovationsledelse.
  • Forklare innovationsprocessen i en organisation.
  • Forklare hvilke konsekvenser det har for en organisation at arbejde med innovation.
  • Forklare hvordan værdi skabes og udnyttes af innovative organisationer indenfor open innovation.
  • Diskutere styrker og svagheder ved de teoretiske perspektiver der præsenteres i kurset.
  • Indsamling af relevant empiriske materiale til et casestudie af en specifik innovation.
  • Udvikle og analysere en konkret innovation ved hjælp af de teorier og metoder der præsenteres i kurset.

Kursusindhold:

Dette kursus anvender det ressource- og videns-baserede perspektiv til at studere innovation og innovationsledelse, og ser teknologisk innovation som en kilde til konkurrencemæssige fordele for organisationer gennem en kombination af interne ressourcer og eksterne relationer.
De studerende bliver introduceret til teorier, modeller, værktøjer og relevante cases der har til formål at præsentere hvad teknologisk innovation er, hvorfor det er relevant og hvad der kræves for at muliggøre og styre teknologisk innovation både i og udenfor organisationer. Selvom det primære fokus er på innovation i teknologi-baserede virksomheder, arbejdes der også med innovation på andre niveauer, bl.a. individer, grupper, netværk og brancher.
Pensum består af bogkapitler, videnskabelige artikler og cases.
Ud over at opnå en teoretisk forståelse for teknologisk innovation, skal de studerende arbejde praktisk med innovation gennem løbende udvikling af en case.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Jason Li-Ying , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4856 , yinli@dtu.dk
Lars Alkærsig , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4534 , lalk@dtu.dk
Mads Borup , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4530 , mabo@dtu.dk
Kalle A. Piirainen , Lyngby Campus, Bygning 372, Tlf. (+45) 4525 4851 , kalpii@dtu.dk
Marie Smed , msmed@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 30. april, 2015