At give de studerende viden om og praktisk øvelse i at anvende
metoder, som benyttes i organisationer til strategiudvikling og
planlægning
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for forskelle mellem de i kurset præsenterede
planlægningsparadigmer
Redegøre for valg og fravalg af de i kurset præsenterede
metoder set i relation til en bestemt brugergruppes strategi og
planlægningsbehov samt i relation til en given tids- og
ressourceramme
Foretage en mundtlig præsentation af én af de i kurset
introducerede strategi og planlægningmetoder
Anvende en eller flere af de i kurset præsenterede metoder til
facilitering af en brugergruppe med henblik på at hjælpe den til at
præcisere et for den pågældende gruppe relevant problemfelt og nå
frem til en eller flere relevante problemløsninger
Analysere hvilke former for vidensdeling og læring
faciliteringsprocessen medførte
Analysere og evaluere de kreative og konstruktive procesfaser
set i relation til den i kurset præsenterede teori om kreativ og
konstruktiv strategi og planlægning
Evaluere procesforløbet ud fra de i kurset præsenterede
strategi og planlægningsparadigmer
Evaluere egen faciliteringspraksis set i forhold til den i
kurset præsenterede faciliterings teori
Kursusindhold:
Kurset lægger vægt på indlæring og praktisk øvelse i at anvende
forskellige strategi- og planlægningsmetoder. Eksempler er metoder
som Interactive Planning, Scenarie analyse, Causal Mapping, SWOT,
Fremtidsværksted,. Desuden arbejdes der med teknikker som omvendt
brainstorming, udvidet associationsteknik og interviews. Endvidere
får deltagerne viden og øvelse i at tilrettelægge, facilitere og
gennemføre en workshop sammen med en brugergruppe fra en
organisation eller institution. Metoderne anvendes i praksis af
ingeniører ansat inden for produkt / organisationsudvikling,
IT-udvikling, lokal og regional planlægning samt af konsulenter i
privat og offentligt regi