Industrielle virksomheder oplever et stigende krav fra kunderne om
at kunne levere kundetilpassde produkter til omtrent samme tid og
pris som massefremstillede produkter. Mass Customization betyder
produktion af kundetilpassede produkter med masseproduktionens
fordele. Grundprincipperne i Mass Customization er modulopbygning
af virksomhedens produktsortiment og anvendelse af
produktkonfigureringssystemer i de kunderettede
forretningsprocesser. Kursets overordnede mål er at sætte de
studerende i stand til at forstå principperne i Mass Customization,
samt operationelt at kunne udvikle en virksomheds kunderettede
specifikationsprocesser, analysere og modellere en virksomheds
produktsortiment, samt opbygge og implementere et
produktkonfigureringssystem.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere en virksomheds specifikationsprocesser og udvikle
disse ved anvendelse af • Analysere en virksomheds
specifikationsprocesser og udvikle disse ved anvendelse af
produktkonfigureringssystemer.
Analysere og modellere en virksomheds produktsortiment ved
anvendelse af en produktvariantmaster.
Opbygge en produktmodel ved anvendelse af UML
modelleringsteknikkerne.
Forstå principperne i Mass Customization og vurdere deres
relevans i forhold til en konkret virksomhed.
Forstå principperne i produkt modularisering og de
forretningsmæssige incitamenter for at anvende produkt
modularisering.
Forstå de grundlæggende principper i ekspertsystemer og
ræssonneringsformer i produktkonfigureringssystemer.
Udvælge et standard konfigureringssystem i forhold til en
virksomheds konkrete behov.
Forstå principperne i systemer til produktdatastyring (pdm-/
plm-systemer).
Kursusindhold:
Kurset behandler følgende temaer.
·Mass Customization og modularisering. Mass customization
forretningsmodeller baseret på et modulopbygget produktsortiment.
·Fremgangsmåde for analyse og udvikling af specifikationsprocesser,
herunder kriterier for bestemmelse af grad af IKT-støtte for de
enkelte ingeniøropgaver.
· Fremgangsmåder for analyse af produktsortiment og opbygning af
konfigureringssystemer til støtte af virksomhedens ingeniørarbejde
vedr. specifikation af kundetilpassede produkter og serviceydelser.
· Forretningsmæssige og organisatoriske konsekvenser ved
formalisering af ingeniørviden.
Overblik over relevante standardsystemer til produktkonfigurering
og kriterier for valg af standardsystem
· Principper for systemudvikling og modelleringsteknikker (herunder
objektorienteret modellering) for opbygning af
konfigureringssystemer baseret på UML-standarden.
Principper for produktdatastyring (pdm).
Kurset omfatter 2 større obligatoriske gruppearbejder vedrørende:
Udvikling af specifikationssprocesser, valg af IKT-støtte og
overordnet funktionel specifikation af de IKT-systemer, der skal
understøtte specifikationsarbejdet.
· Opbygning af et konfigureringssystem ved anvendelse af bl.a.
objektorienteret modellering. Dele af den opbyggede produktmodel
lægges ind i et standard-system forkonfigurering af produkter.
Herunder korte øvelser for indlæring af generelle metoder og
fremgangsmåder.
Litteraturhenvisninger:
Product Customization
Lars Hvam, Niels Henrik Mortensen, Jesper Riis.
Springer 2008, 277 sider
Bemærkninger:
Se www.produktmodeller.dk for yderligere information