En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne
demonstrere en bred forståelse for livscyklustankegangen anvendt
til analyse og syntese af løsninger samt ledelse ift. disse, for at
minimere miljømæssige og socio-økonomiske effekter som produkter og
produkt-porteføljer medfører gennem deres livscyklus og over hele
værdikæden.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Frembringe et produktsystemoverblik med relevante ind- hhv.
udløbende flows af materialer, informationer, penge o.l. gennem
livscyklussen
Frembringe et overblik over det netværk, virksomheden er del
af, inkl. dens stakeholders og andre aktører, som har direkte eller
indirekte relation til virksomhedens produkt
Planlægge og overordnet kunne udføre en lang række målrettede
LCM-tiltag i forhold til produkter og aktiviteter af en given
virksomhed eller organisation, herunder:
Udvælge og anvende værktøjer og tiltag, som støtter
LCM-arbejdet, herunder Livscyklusvurdering (LCA) og
kommunikationsværktøjer (f.eks. Ecolabels type I, II, III)
Forstå og fortolke LCA-resultater og indsamle relevante andre
produktsystemdata og være i stand til at forklare, hvordan disse
kan integreres i en Miljøvaredeklaration/EPD efter ISO 14025.
Definere og argumentere for relevante LCM-aktiviteter og KPIere
ift. en selvdefineret miljøstrategi.
Arbejde selvstændigt i en gruppe med andre studerende, evt. fra
forskellige studieretninger
Selvstændigt identificere og kritisk analysere offentligt
tilgængelig information om livcyklus-arbejdet af udvalgte
industrivirksomheder
Kursusindhold:
Introduktion til livscyklusbegrebet og livscyklusledelse/LCM inkl.
deres historie. Eksempler på anvendelser af LCM i industrien og i
offentlige organisationer. Introduktion til
implementeringsprocesser af LCM i en organisation, inkl. udformning
og anvendelse af Key Performance Indikatorer (KPIer). Gennemgang af
livscyklusvurdering/LCA og dens anvendelse som vurderingsværktøj
for miljømæssige effekter, inkl. forenklede versioner som Screening
LCAer, MEKA-analyser og Carbon Footprinting. Introduktion til
Aktør-Netværks-Teorien og dens anvendelse for stakeholder-analyser.
Gennemgang af værktøjer til støtte for typiske beslutninger i de
forskellige faser af et produkts livscyklus – både kvantitative
beregningsprogrammer til miljømæssige og grove økonomiske
vurderinger – og kvalitative miljøværktøjer, f.eks.
designguidelines.
Litteraturhenvisninger:
EU's ILCD Handbook, ISO 14000-serien af standarder, UNEP SETAC
Life Cycle Initiative, “Life Cycle Management – A business guide to
sustainability” (2007), bæredygtighedsrapporter mv. fra
virksomheder
Bemærkninger:
Sideløbende med gennemgang af teori og eksempler vil der udføres
gruppearbejde som består i udviklingen af en (miljø-)
bæredygtighedsstrategi for en bestemt organisation. Dette omfatter
anvendelse af teorier i praksis f.eks. ved at bestemme og beskrive
passende LCM-tiltag til strategien og/eller beslutte om, hvorvidt
der vil søges om visse (typer af) miljømærker og hvilke KPIer der
vil anvendes til måling af fremskridt. Kurset er planlagt til at
slutte med en præsentation fra hver gruppe.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk