Ingeniører uddannes til at designe nye teknologier, processer,
organisationer og systemer, men undersøgelser viser, at når disse
skal implementeres opstår der ofte problemer, hvilket har
indflydelse på effektivitet, produktivitet og omkostninger og
trivsel. Kursets primære formål er at give de studerende en
forståelse for de mekanismer og udfordringer, der knytter sig til
implementering af nye teknologier, processer, organisationer og
systemer. Implementering foregår typisk samtidig med at den daglige
drift skal opretholdes. Implementering i drift medfører, at der er
begrænsede ressourcer og at der derfor vil være konkurrence om
ressourcerne ved implementering af fx ny teknologi, IT systemer,
lovændringer og organisationsændringer, hvilket der bør tages højde
for allerede i udviklings- og planlægningsprocessen. En vigtig del
i at implementere er at sikre, at det implementerede virker efter
hensigten og ofte bruges performance målinger og
incitament-strukturer til dette. Som eksempler kan nævnes kunde- og
medarbejdertilfredshedsundersøgelser, key performance indicators
for medarbejdere og ledere, samt lønsystemer og bonusordninger. En
udfordring er dog, at der ikke altid er overensstemmelse mellem
hvad der bliver målt på og hvad det ønskede outcome er. Kurset
klæder derfor også den studerende på til at analysere og designe
performance management systemer så systemet har en hensigtsmæssig
virkning på ledere og medarbejderes opførsel. Endvidere får den
studerende også en forståelse for sammenhængen mellem performance
management systemer og virksomhedens strategi og resultater.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Analysere forskellige teoretiske modeller for
implementering
Identificere de væsentligste årsager til hvorfor en
implementering lykkes eller fejler
Forstå de forskellige organisatoriske rollers (ledere,
medarbejdere, tillidsrepræsentanter mfl.) ansvar og opgaver i
forbindelse med implementering
Vurdere hvilken implementeringsmodel, der passer til hvilket
produktionssystem og kontekst
Have kendskab til de mest udbredte performance management
systemer/ modeller, herunder the Balanced Scorecard and the SMART
pyramid
Skitsere performancemåls relevans i forbindelse med
implementering
Forstå performancemåls indflydelse på organisatorisk
adfærd
Analysere et givet sæt performancemål i forhold til en
eksplicit eller implicit strategi
Anvende den begrebsmæssige ramme til at modificere, udvikle og
introducere et nyt eller modificeret performance målingssystem
Analysere en virksomhedscase og udvikle anbefalinger til
handlinger
Kursusindhold:
Implementering: I forelæsningerne vil grundbegreber knyttet til
området og forskellige teoretiske modeller for implementering blive
gennemgået. Herunder de væsentligste årsager til hvorfor og hvornår
implementering lykkes eller fejler, samt hvilken rolle og opgaver
ledere, medarbejdere og nøglepersoner har i en implementerings
proces.
Performance Measurement: I forelæsningerne vil grundbegreber
knyttet til området og de mest udbredte performance modeller blive
gennemgået. Herunder hvilken indflydelse performance mål har på
organisatoriskadfærd. For både implementering og performance delen
gælder det at teori og modeller efterfølgende vil blive diskuteret
i grupper i forbindelse med konkrete cases.
Afslutningsvis gennemføres et samlet gruppearbejde i tilknytning
til en virksomhed mhp. at vurdere virksomhedens system af
performance mål i en organisatorisk kontekst og i forhold til evnen
til at kunne implementere nye initiativer.
Bemærkninger:
Der er tale om et forsøgskursus, der forventes at køre 2-3 gang før
der tages endelig stilling til om kurset skal gøres permanent