2015/2016

42373 Implementering og Performance management

Kurset vil ikke blive afholdt i januar 2016. Bliver udbudt i januar 2017.

Engelsk titel:

Implementation and Performance management

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

Januar

Undervisningens placering:

Campus Lyngby

Kursets varighed:

3-uger

Eksamensplacering:

Umiddelbart efter undervisningen (3-ugers-kursus)

Evalueringsform:

Eksamens varighed:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Obligatoriske forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

Ingeniører uddannes til at designe nye teknologier, processer, organisationer og systemer, men undersøgelser viser, at når disse skal implementeres opstår der ofte problemer, hvilket har indflydelse på effektivitet, produktivitet og omkostninger og trivsel. Kursets primære formål er at give de studerende en forståelse for de mekanismer og udfordringer, der knytter sig til implementering af nye teknologier, processer, organisationer og systemer. Implementering foregår typisk samtidig med at den daglige drift skal opretholdes. Implementering i drift medfører, at der er begrænsede ressourcer og at der derfor vil være konkurrence om ressourcerne ved implementering af fx ny teknologi, IT systemer, lovændringer og organisationsændringer, hvilket der bør tages højde for allerede i udviklings- og planlægningsprocessen. En vigtig del i at implementere er at sikre, at det implementerede virker efter hensigten og ofte bruges performance målinger og incitament-strukturer til dette. Som eksempler kan nævnes kunde- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser, key performance indicators for medarbejdere og ledere, samt lønsystemer og bonusordninger. En udfordring er dog, at der ikke altid er overensstemmelse mellem hvad der bliver målt på og hvad det ønskede outcome er. Kurset klæder derfor også den studerende på til at analysere og designe performance management systemer så systemet har en hensigtsmæssig virkning på ledere og medarbejderes opførsel. Endvidere får den studerende også en forståelse for sammenhængen mellem performance management systemer og virksomhedens strategi og resultater.

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere forskellige teoretiske modeller for implementering
  • Identificere de væsentligste årsager til hvorfor en implementering lykkes eller fejler
  • Forstå de forskellige organisatoriske rollers (ledere, medarbejdere, tillidsrepræsentanter mfl.) ansvar og opgaver i forbindelse med implementering
  • Vurdere hvilken implementeringsmodel, der passer til hvilket produktionssystem og kontekst
  • Have kendskab til de mest udbredte performance management systemer/ modeller, herunder the Balanced Scorecard and the SMART pyramid
  • Skitsere performancemåls relevans i forbindelse med implementering
  • Forstå performancemåls indflydelse på organisatorisk adfærd
  • Analysere et givet sæt performancemål i forhold til en eksplicit eller implicit strategi
  • Anvende den begrebsmæssige ramme til at modificere, udvikle og introducere et nyt eller modificeret performance målingssystem
  • Analysere en virksomhedscase og udvikle anbefalinger til handlinger

Kursusindhold:

Implementering: I forelæsningerne vil grundbegreber knyttet til området og forskellige teoretiske modeller for implementering blive gennemgået. Herunder de væsentligste årsager til hvorfor og hvornår implementering lykkes eller fejler, samt hvilken rolle og opgaver ledere, medarbejdere og nøglepersoner har i en implementerings proces.
Performance Measurement: I forelæsningerne vil grundbegreber knyttet til området og de mest udbredte performance modeller blive gennemgået. Herunder hvilken indflydelse performance mål har på organisatoriskadfærd. For både implementering og performance delen gælder det at teori og modeller efterfølgende vil blive diskuteret i grupper i forbindelse med konkrete cases.
Afslutningsvis gennemføres et samlet gruppearbejde i tilknytning til en virksomhed mhp. at vurdere virksomhedens system af performance mål i en organisatorisk kontekst og i forhold til evnen til at kunne implementere nye initiativer.

Bemærkninger:

Der er tale om et forsøgskursus, der forventes at køre 2-3 gang før der tages endelig stilling til om kurset skal gøres permanent

Kursusansvarlig:

Christine Ipsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6014 , chip@dtu.dk
Kasper Edwards , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6010 , kaed@dtu.dk
Per Langaa Jensen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 6031 , plaj@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Tilmelding:

I CampusNet
Sidst opdateret: 09. november, 2015