2015/2016

42281 Co-creation mod klimaforandringer

Som en integreret del af CIEL (Copenhagen Innovation and Entrepreneurship Lab)" Grøn Innovation i byer" programmet, er dette valgfag målrettet mod studerende inden for følgende tre områder - dækkende tre kritiske dimensioner af iværksætteri i bæredygtige Innovation:
• Iværksætteri med fokus på bæredygtighed
• Teknologisk innovation med fokus på bæredygtighed og vedvarende materialer
• Business-modellering herunder medie-innovation til markedsføring af bæredygtige løsninger.

Engelsk titel:

Co-Creation against climate change

Sprog:

Point( ECTS )

5

Kursustype:

Kandidat
 

Skemaplacering:

E1A (man 8-12) og E2A (man 13-17)
Kurset finder sted mandage 10:40-14:00 on CBS.

Undervisningens placering:

Kurset finder sted på CBS, Frederiksberg

Undervisningsform:

Kurset er primært baseret på selvstændigt arbejde udført i grupper på 3-6 studerende fra CBS / OIE / MIB, DTU og KU. Grupperne vil modtage undervisning på ugentlig basis, herunder coaching og evalueringssessioner. Underviserne vil løbende opfordre eleverne til (også) at præsentere resultater i forbindelse med forskellige ”ecopreneurship-konkurrencer” og initiativer såsom bæredygtigheds fokuserede dele af Venture Cup, CONNECT Øresund Top 10; CBS Goes Green og Stanford Global Innovation Contest.

Kursets varighed:

[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]

Eksamensplacering:

Aftales med underviser

Evalueringsform:

Bedømmelsesform:

Anbefalede forudsætninger:

Deltagerbegrænsning:

Maksimum: 48

Overordnede kursusmål:

Kursusmål for kernedelen af kurset : Ecopreneurship ( Entreprenørskab og Innovation i ren energi og bæredygtighed):
• Iværksætteri gennem co-creation på tværs af teknologier, forretningsområder og medier
• Teknologisk innovation i fornyelige materialer, ren energi samt ren urban mobilitet
• Medier, kommunikation og markedsføring af bæredygtig innovation
Målgrupper : Som afspejlet i diversiteten af de deltagende institutioner i dette kursus , har dette valgfag flere naturlige målgrupper
• CBS / OIE + MIB + Strategic Market Creation
• DTU / Master of Wind Energy + Master of Renewable Energy + Management Studies
• KU Medie: Master of Media & Communication
• KU Science: Master of Skov, Landskab & Planlægning " Skov & Landskab "

Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Genkende forretningskritiske problemstillinger ecopreneurs konfronteres med i overgangen fra skabelse til kommercialisering af en ny opfindelse
  • Visualisere fordele og ulemper ved at bruge forskellige typer af medier - såsom videoer - at formidle unikke salgspointer og nå kernekunder
  • Løse de kritiske forretningsmæssige problemstillinger ecopreneurs konfronteres med i overgangen fra skabelse til kommercialisering af en ny opfindelse ved hjælp af forskellige typer af medier - såsom video - til at kommunikere unikke salgspointer og nå kernekunder
  • Definere klare PPP’er (Planet, People, Profit) værdiudsagn, der elegant og effektivt kommunikerer produktets værdi for de tilsigtede brugere og som kan anskueliggør af alle kritiske perspektiver af ecopreneurship: Kunder, Forretning og Teknologi - og som benytter de bedst egnede medier på nye og innovative måder
  • Adresse entreprenørudfordringer ved hjælp af den rigtige type medie for en vellykket kommercialisering
  • Identificering af den rigtige målgruppe for kommerciel succes
  • Identificering af måder til at fremskynde overgangen fra ”early adopters” til tidlig bredt marked
  • Identificering det rigtige marked - lokale markeder eller ”Born Global Markets”?

Kursusindhold:

Teknologisk indhold:
DTU bidrag (Morten Birkved og Niki Bey) omfatter innovative genanvendelsesteknikker og kvalitativ samt kvantitativ miljømæssig bæredygtighed:
1. Kvalitativ miljømæssig bæredygtighed til anvendelse i designfasen af produkter og tjenester
2 . Bæredygtighedsvurdering fra en kvantitativ vinkel - Life Cycle Assessment og hybridformer heraf
3 . UPCYCLING - koncept og praksis (se f.eks. http:/​/​www.realdaniabyg.dk/​projekter/​minico2-husene/​hus-1-upcycle-house )
Iværksætteri og samarbejde Indhold:
Undervisningen af Sigvald Harryson fokuserer på de mest væsentlige skridt fra idé til implementering :
• ”Ideation” gennem brainstorming teknikker til at skabe nye banebrydende ideer
• Clustering af ideer til indledende koncepter
• Raffinering de mest lovende koncepter til gennemtænkte forretningsplaner
• Gennemgang af ”best practise” i forretningsplaner og relaterede videoer
• Design og raffinering af forretningsmodeller - målrettet mod klart definerede og godt analyserede kundesegmenter - fra early adopters til den tidlige bredt marked.
Medier , kommunikation og samarbejde Indhold:
De seminarer medieeksperten vil fokusere på er alle væsentlige elementer i medier og kommunikation med henblik på optimal virkning og gennembrud til et nyt marked:
• Brug af effektive medier til at understøtte strategier - hovedsagelig fremstilling af en video til at indfange en bred vifte af seere på YouTube.
Undervisning om hvordan man laver en video:
• Hvilke redskaber der er let tilgængelige og enkle at bruge
• Hvordan bruges af eksisterende videoer - hvordan skære forskellige afsnit sammen
• Hvordan at tilføjes musik til video
• Hvordan kombineres video i relation til bevægelse og billeder/slideshows
• Hvad karakteriserer de videoer, der får mange visninger på YouTube
• Hvad karakteriserer gode videoer, der kommunikerer budskaber, der gør folk opmærksomme på fordelene ved at bruge vedvarende energi og fornybare materialer.

Litteraturhenvisninger:

Litteraturen (ca. 1000 pages) dækker videnskabelige bøger og artikler. Kontakt Morten Birkved for en komplet litteraturliste.

Bemærkninger:

Målet med dette kursus er at samle alle tre kategorier af studerende i en co-creation indsats for at katalysere den anden bølge af iværksætteri (anvendelse og kommercialisering ) af lovende ideer og koncepter i bæredygtige innovationer og forretningsmæssige løsninger, der hjælper os med at bekæmpe klimaforandringer. Ambitionen er at få en lige stor del af de studerende fra alle tre partner- organisationer (DTU, KU og CBS). Det forventes de studerende til at danne tværfaglige co-creation teams som fundament til gruppearbejde gennem hele kurset . Hvert hold vil samarbejde skabe et komplet fornyelseskoncept med optimal effekt i bymæssig bæredygtighed baseret på :
• Opfindsom teknologi i bæredygtighed - drevet af DTU undervisning og scouting
• Innovative forretningsmodeller for målrettede segmenter - drevet af CBS undervisning
• Innovativ brug af medier, kommunikation og IT - drevet af KU Media undervisning
• Innovative teknologier og applikationer i fornybare materialer - drevet af KU Science undervisning.
For optimal indflydelse på samfundet - både i form af byerne bæredygtige og i form af jobskabelse, er det ambitionen at kommercialisere de mest lovende koncepter i samarbejde med en eller flere af virksomhedens - partnere, som tilslutter sig kampen mod klimaforandringerne.
DTU : Morten Birkved, Lektor, DTU Management Engineering, birk@dtu.dk
DTU : Niki Bey , Lektor, DTU Management Engineering, niki@dtu.dk
CBS : Sigvald Harryson, lektor, Institut for Ledelse, Filosofi og Politik ( MPP ) sha.mpp @ cbs.dk
KU : Vivian Kvist Johannsen (vkj@life.ku.dk) leder af afdelingen for Skov, Natur og biomasse.

Mulighed for GRØN DYST deltagelse:

Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk

Kursusansvarlig:

Morten Birkved , Tlf. (+45) 3526 6545 , birk@dtu.dk

Institut:

42 DTU Management Engineering

Ekstern samarbejdsinstitution:

Copenhagen Business School (CBS)

Kursushjemmeside:

http://ciel-lab.dk/co-creation-aga...climate-change/

Tilmelding:

I CampusNet

Vedrørende tilmelding til kurset, kontakt lektor Morten Birkved (birk@dtu.dk)
Sidst opdateret: 26. juni, 2015