Som en integreret del af CIEL (Copenhagen
Innovation and Entrepreneurship Lab)" Grøn Innovation i
byer" programmet, er dette valgfag målrettet mod studerende
inden for følgende tre områder - dækkende tre kritiske dimensioner
af iværksætteri i bæredygtige Innovation:
• Iværksætteri med fokus på bæredygtighed
• Teknologisk innovation med fokus på bæredygtighed og vedvarende
materialer
• Business-modellering herunder medie-innovation til markedsføring
af bæredygtige løsninger.
E1A (man 8-12) og E2A (man 13-17)
Kurset finder sted mandage 10:40-14:00 on CBS.
Undervisningens placering:
Kurset finder sted på CBS, Frederiksberg
Undervisningsform:
Kurset er primært baseret på selvstændigt arbejde udført i
grupper på 3-6 studerende fra CBS / OIE / MIB, DTU og KU. Grupperne
vil modtage undervisning på ugentlig basis, herunder coaching og
evalueringssessioner. Underviserne vil løbende opfordre eleverne
til (også) at præsentere resultater i forbindelse med forskellige
”ecopreneurship-konkurrencer” og initiativer såsom bæredygtigheds
fokuserede dele af Venture Cup, CONNECT Øresund Top 10; CBS Goes
Green og Stanford Global Innovation Contest.
Kursusmål for kernedelen af kurset : Ecopreneurship (
Entreprenørskab og Innovation i ren energi og bæredygtighed):
• Iværksætteri gennem co-creation på tværs af teknologier,
forretningsområder og medier
• Teknologisk innovation i fornyelige materialer, ren energi samt
ren urban mobilitet
• Medier, kommunikation og markedsføring af bæredygtig innovation
Målgrupper : Som afspejlet i diversiteten af de deltagende
institutioner i dette kursus , har dette valgfag flere naturlige
målgrupper
• CBS / OIE + MIB + Strategic Market Creation
• DTU / Master of Wind Energy + Master of Renewable Energy +
Management Studies
• KU Medie: Master of Media & Communication
• KU Science: Master of Skov, Landskab & Planlægning "
Skov & Landskab "
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Genkende forretningskritiske problemstillinger ecopreneurs
konfronteres med i overgangen fra skabelse til kommercialisering af
en ny opfindelse
Visualisere fordele og ulemper ved at bruge forskellige typer
af medier - såsom videoer - at formidle unikke salgspointer og nå
kernekunder
Løse de kritiske forretningsmæssige problemstillinger
ecopreneurs konfronteres med i overgangen fra skabelse til
kommercialisering af en ny opfindelse ved hjælp af forskellige
typer af medier - såsom video - til at kommunikere unikke
salgspointer og nå kernekunder
Definere klare PPP’er (Planet, People, Profit) værdiudsagn, der
elegant og effektivt kommunikerer produktets værdi for de
tilsigtede brugere og som kan anskueliggør af alle kritiske
perspektiver af ecopreneurship: Kunder, Forretning og Teknologi -
og som benytter de bedst egnede medier på nye og innovative
måder
Adresse entreprenørudfordringer ved hjælp af den rigtige type
medie for en vellykket kommercialisering
Identificering af den rigtige målgruppe for kommerciel
succes
Identificering af måder til at fremskynde overgangen fra ”early
adopters” til tidlig bredt marked
Identificering det rigtige marked - lokale markeder eller ”Born
Global Markets”?
Kursusindhold:
Teknologisk indhold:
DTU bidrag (Morten Birkved og Niki Bey) omfatter innovative
genanvendelsesteknikker og kvalitativ samt kvantitativ miljømæssig
bæredygtighed:
1. Kvalitativ miljømæssig bæredygtighed til anvendelse i
designfasen af produkter og tjenester
2 . Bæredygtighedsvurdering fra en kvantitativ vinkel - Life Cycle
Assessment og hybridformer heraf
3 . UPCYCLING - koncept og praksis (se f.eks.
http://www.realdaniabyg.dk/projekter/minico2-husene/hus-1-upcycle-house
)
Iværksætteri og samarbejde Indhold:
Undervisningen af Sigvald Harryson fokuserer på de mest væsentlige
skridt fra idé til implementering :
• ”Ideation” gennem brainstorming teknikker til at skabe nye
banebrydende ideer
• Clustering af ideer til indledende koncepter
• Raffinering de mest lovende koncepter til gennemtænkte
forretningsplaner
• Gennemgang af ”best practise” i forretningsplaner og relaterede
videoer
• Design og raffinering af forretningsmodeller - målrettet mod
klart definerede og godt analyserede kundesegmenter - fra early
adopters til den tidlige bredt marked.
Medier , kommunikation og samarbejde Indhold:
De seminarer medieeksperten vil fokusere på er alle væsentlige
elementer i medier og kommunikation med henblik på optimal virkning
og gennembrud til et nyt marked:
• Brug af effektive medier til at understøtte strategier -
hovedsagelig fremstilling af en video til at indfange en bred vifte
af seere på YouTube.
Undervisning om hvordan man laver en video:
• Hvilke redskaber der er let tilgængelige og enkle at bruge
• Hvordan bruges af eksisterende videoer - hvordan skære
forskellige afsnit sammen
• Hvordan at tilføjes musik til video
• Hvordan kombineres video i relation til bevægelse og
billeder/slideshows
• Hvad karakteriserer de videoer, der får mange visninger på
YouTube
• Hvad karakteriserer gode videoer, der kommunikerer budskaber, der
gør folk opmærksomme på fordelene ved at bruge vedvarende energi og
fornybare materialer.
Litteraturhenvisninger:
Litteraturen (ca. 1000 pages) dækker videnskabelige bøger og
artikler. Kontakt Morten Birkved for en komplet
litteraturliste.
Bemærkninger:
Målet med dette kursus er at samle alle tre kategorier af
studerende i en co-creation indsats for at katalysere den anden
bølge af iværksætteri (anvendelse og kommercialisering ) af lovende
ideer og koncepter i bæredygtige innovationer og forretningsmæssige
løsninger, der hjælper os med at bekæmpe klimaforandringer.
Ambitionen er at få en lige stor del af de studerende fra alle tre
partner- organisationer (DTU, KU og CBS). Det forventes de
studerende til at danne tværfaglige co-creation teams som fundament
til gruppearbejde gennem hele kurset . Hvert hold vil samarbejde
skabe et komplet fornyelseskoncept med optimal effekt i bymæssig
bæredygtighed baseret på :
• Opfindsom teknologi i bæredygtighed - drevet af DTU undervisning
og scouting
• Innovative forretningsmodeller for målrettede segmenter - drevet
af CBS undervisning
• Innovativ brug af medier, kommunikation og IT - drevet af KU
Media undervisning
• Innovative teknologier og applikationer i fornybare materialer -
drevet af KU Science undervisning.
For optimal indflydelse på samfundet - både i form af byerne
bæredygtige og i form af jobskabelse, er det ambitionen at
kommercialisere de mest lovende koncepter i samarbejde med en eller
flere af virksomhedens - partnere, som tilslutter sig kampen mod
klimaforandringerne.
DTU : Morten Birkved, Lektor, DTU Management Engineering,
birk@dtu.dk
DTU : Niki Bey , Lektor, DTU Management Engineering, niki@dtu.dk
CBS : Sigvald Harryson, lektor, Institut for Ledelse, Filosofi og
Politik ( MPP ) sha.mpp @ cbs.dk
KU : Vivian Kvist Johannsen (vkj@life.ku.dk) leder af afdelingen
for Skov, Natur og biomasse.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver
den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som
kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed,
klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk