Det overordnede mål er, at udforske forskellige aspekter og
systemer i byer i et holistisk perspektiv. Kurset vil fokusere på
smarte byers forbundethed, rumlighed, og ledelse og betydningen af
disse aspekter for livskvalitet. De studerende vil udvikle en
fremtidsorienteret tilgang til byers design og ledelse. Byers
planlægning og ledelse ses som centralt for at transformere teknisk
infrastruktur til at tackle store samfundsmæssige udfordringer i
det 21. århundrede, inklusiv reduktion af drivhusgasser, tilpasning
til klimaforandringer, social retfærdighed, urbanisering, og
livskvalitet.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
fortolke centrale bymæssige systemer, deres udvikling og
forbundethed;
undersøge problemer og udfordringer indenfor byudvikling
igennem anvendelse af teori og erfaringer fra casestudier;
analysere og kritisere bymiljøet fra forskellige teoretiske og
tekniske perspektiver;
udvikle en begrebsmæssig, langsigtet forståelse af byers
systemer og rumlighed samt faktorer, der bidrager til høj
livskvalitet i byer;
udvikle et holistisk- og systemperspektiv, der muliggør en
integreret tilgang til løsningen af komplekse problemer i
byer;
evaluere, i et holistisk perspektiv, effekten af løsninger på
specifikke bymæssige problemer på de bredere sammenkoblede;
kritisk vurdere forslag og ideer til
byudviklingsprojekter;
evaluere og kritisere design konsekvenserne af smarte
byer.
Kursusindhold:
De studerende vil igennem hele kurset arbejde med at udtænke,
designe og foreslå løsninger på en specifik urban problemstilling.
Emnerne vil blive udvalgt i grupper. Disse projekter vil blive
formuleret tidligt i kursusforløbet, baseret på kursuslitteratur og
individuelle opgaver, og temaerne i projekterne udvikles i løbet af
kurset. Denne arbejdsproces understøttes af forelæsninger og
gæsteforelæsninger, mindre opgaver, gruppe diskussioner,
studenterpræsentationer, ekskursioner, og gruppearbejde. Projektet
præsenteres ved kursets afslutning og vil indeholde være både
gruppe og individuelle leverancer. Kurset lægger op til at studere
og udvikle byer ud fra tre vinkler: urbane systemer, det urbane
rum, og urban ledelse. For hvert emne anført i kursusplanen
nedenfor vil vi behandle historiske trends, den nutidige situation,
og fremtidige udfordringer.
Kursusplan:
- Urbane Teknologier og Systemer (energi, mobilitet, vand,
ekskursion)
- Byens Rumlighed (urban design, livskvalitet og arbejde,
mega-infrastruktur, ekskursion)
- Ledelse af Byer (intelligente byer, incitamenter,
klimaforandringer & klimtilpasning, ekskursion)
Bemærkninger:
Dette er et valgfag for dem med en aktiv interesse og nysgerrighed
for bymiljøet. Vi forventer, at studerende fra DTU MAN, DTU BYG og
DTU ENV vil finde dette kursus interessant og relevant for deres
studier, men studerende fra alle akademiske baggrunde er velkomne.
Kurset er relevant for studerende, som ønsker, at arbejde med
udviklingen af innovative visioner og løsninger, der udfordrer
etablerede systemer og tankesæt i forhold til ledelsen af byer og
deres tekniske infrastruktur.
Mulighed for GRØN DYST deltagelse:
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller
forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om
bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på
http://www.groendyst.dtu.dk